Europæiske hypermarkeder i modvind
Hypermarkeder har vanskeligt ved at finde deres egne ben. Det gælder ikke kun herhjemme, men overalt i Vesteuropa.
Det kraftigt voksende onlinesalg har ramt hypermarkederne fra den ene side. Onlinesalget har betydet en kraftig nedgang i hypermarkedernes salg af udvalgsvarer som elektronik og tøj.
Discountkædernes fremmarch har ramt hypermarkederne fra den anden side. Nok har hypermarkederne gode slagtilbud, men discountkæderne kan også det med priserne.
Og så er det i dag ikke længere så hipt at sætte sig i bilen, køre uden for byen og gå rundt i en butik i overstørrelse som det var for årtier tilbage.
Problemet for hypermarkederne er, at fremtidsudsigten ikke tegner væsentligt lysere, vurderer analysefirmaet LZ Retailytics i en analyse med den sigende titel: Hypermarkeder - stort var smukt. Hypermarkeder i analysen er butikker på over 7.000 kvm.
Dansk stop
I Danmark regulerer planloven muligheden for at åbne nye hypermarkeder. Loven er efter den seneste justering klar i mælet. Der må ikke opføres flere hypermarkeder i Danmark, så Salling Group har med Bilka det marked for sig selv.
I det øvrige Europa er markedet knap så reguleret, og mens vi herhjemme har holdt os på samme antal hypermarkeder i en længere årrække, er der åbnet stadig flere i andre lande.
I Storbritannien er de førende aktører Tesco og Asda sammen med Sainsbury's, i Frankrig hedder de store spillere Carrefour, Leclerc og Auchan, i Tyskland er der Kaufland, der sammen med Lidl ejes af Schwarz Gruppen, og Real under Metro, og i Sverige driver ICA hypermarkederne Maxi.
Dårlig omtale for hypermarkeder
Ifølge analysen udgør hypermarkederne faktisk den andenstørste gruppe af formater i Europa – efter supermarkederne.
LZ Retailytics skriver, at hypermarkederne gennem de senere år har fået en del dårlig omtale. Butikkerne er for store. De ligger for øde og langt væk. De er ikke konkurrencedygtige nok. De lever ikke op til kundernes forventninger.
Det er fristende for hypermarkederne at sigte mod at være noget for alle, men det kan nemt give et forvirrende billede hos forbrugerne og sætte indtjeningen yderligere under pres.
Men det kan dog lade sig gøre – det er Leclerc i Frankrig, Kaufl and og Globus i Tyskland eksempler på.
To tendenser
Udfordringerne for hypermarkederne er derfor store. LZ Retailytics vurderer, at to udviklinger vil præge hypermarkedssektoren i de kommende år.
Den ene udvikling er, at investorer vil holde sig tilbage fra at investere i nye hypermarkeder, især i Vesteuropa. De vil vurdere, at det vil tage for mange år, inden for de kan forvente et positivt afkast af deres investeringer.
Den anden udvikling er en forstærket konsolidering. De stærkeste aktører i markedet vil foretage opkøb af andre hypermarkedskæder.
Kort sagt: Det vil snarere være undtagelsen end reglen, at hypermarkederne vil vinde markedsandele i Europa. I Danmark vil Bilka fortsat kunne justere deres koncept i tillid til, at de ikke vil blive forstyrret af andre europæiske konkurrenter.
Om LZ Retailytics
- et internationalt analysebureau, der supporterer detailhandlen og fødevareindustrien med data og analyser, der kan bruges som baggrund for beslutninger og planlægning af den fremtidige forretning.
- leverer viden og data på digitale platforme såvel som via informationer workshops, kurser eller som konsulentrådgivning.
- er en del af Lebensmittel Zeitung (LZ), den ledende handels- og forretningsavis for dagligvarebranchen og fødevareindustrien i Tyskland.