Europæiske Circle K-butikker vokser bedst
Den canadiske ejer af Circle K, Couche-Tard, leverer fortsat en betydelig milliardindtjening fra sit voksende globale netværk af tankstationer og convenience-butikker.
Sidst i november blev der offentliggjort tal fra andet kvartal af gigantens skæve regnskabsår. De viste blandt andet, at koncernens butikker i Europa, som indtil for nylig hed Statoil, oplevede den største sammenlignelige vækst med 3,4 pct. - i USA var det 2,3 pct. og i Canada 1,2 pct.
En af årsagerne til den europæiske fremgang skal man ifølge den øverste chef i Couche-Tard, Brian Hannasch, finde i det kolossale omprofileringsprojekt, hvor det nye fælles globale brand, Circle K, afløser en række regionale mærker - som f.eks. Statoil.
- Vi er glade for at kunne rapportere, at mere end 1400 butikker er blevet omprofi leret, heraf over 650 i Europa. Vi har også bemærket, at ændringen af brandet fra Statoil til Circle K i Europa faktisk har forøget kundestrømmen til de omprofilerede stationer, siger topchef Brian Hannasch i en kommentar til kvartalsrapporten.
Omsætningsmæssigt udgør Europa dog stadig kun knap en fjerdedel af Couche- Tards samlede forretning, og brændstofsalgets andel af omsætningen er langt større her end i Nordamerika.
Over 100 mia. på halvt år
Driftsoverskuddet i de tre måneder, der sluttede 9. oktober, faldt med 16 pct. i forhold til samme periode i 2015 til 463 mio. dollar - eller 3,25 mia. kr.
Sidste år talte en gevinst ved et frasalg med, og i år trækker bl.a. større nedskrivninger ned. Den totale omsætning i kvartalet lå på niveau med samme periode sidste år med 8,45 mia. dollar - 59 mia. kr. For den første halvdel af regnskabsåret er den især på grund at et lavere brændstofsalg i Nordamerika faldet 3 pct. til 16,9 mia. dollar - 118 mia. kr.
Couche-Tard er om noget kendetegnet ved striber af opkøb, både på den anden side af Atlanten og her i Europa, hvor koncernen i år har købt stort ind i Irland - og i Danmark. I kvartalsrapporten redegør Couche-Tard grundigt for, hvordan de sidste detaljer og formaliteter i efteråret er blevet bragt på plads i den store kabale, hvor man opkøbte Shell i Danmark for siden at videresælge et stort antal stationer til DCC Holding, som nu fører Shellbrandet videre på dansk grund. De seneste tal viser, at der nu indgår i alt 10.760 enheder i koncernen verden over, heraf 946 automatanlæg.