Europæisk gigant misser vækst i første halvår

Udland 11. aug 2021 -
This describes the image
Bol.com er spydspidsen i Ahold Delhaizes bestræbelser på at blive en omnichannel-virksomhed. Gigantens onlineomsætning vokser med betydelige tocifrede procenter. Foto: Bol.com
  • Hollandsk-belgiske Ahold Delhaize opjusterer resultatforventningerne trods en negativ kursudvikling 

En negativ udvikling i dollar-kursen over for euro, bremser væksten for den fusionerede gigant Ahold Delhaize, som hører til blandt Europas største detailvirksomheder. Den samlede omsætning i det netop offentliggjorte halvårsregnskab falder lidt til lige i underkanten af 37 mia. euro, knap 275 mia. kr.

Målt i dollar går det fortsat fremad på det største marked i USA, men vekslet til euro fordamper fremgangen i første halvdel af 2021.

USA står nemlig stadig for den største part af omsætningen i belgisk-hollandske Ahold Delhaize med tæt på 22 mia. euro, mens Europa - først og fremmest hjemmemarkederne i Holland og Belgien - leverede 15 mia. euro. Det er en fremgang på 6,4 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Detailgiganten sammenligner samtidig med niveauet før corona: Målt i forhold til samme periode i 2019 hedder vækstprocenterne 19,1 pct. på det amerikanske marked, når man måler i dollar, og 12,6 pct. i Europa.

Den allerstørste relative vækst ses i onlinehandlen i USA med 110 pct., og samlet set udgør nettosalget via nettet til forbrugerne nu over fem mia. euro i halvåret - 14 pct. af Ahold Delhaizes samlede omsætning. 

Halvårets driftsresultat falder med 300 mio. euro til 1,65 mia. euro, svarende til godt 12 mia. kr. Til gengæld opjusterer Ahold Delhaize forventningerne til helårets overskud til en overskudgrad på 4,3 pct. - mod tidligere udmeldt omkring 4 pct.

Ahold Delhaizes topchef Frans Muller finder da også det positive briller frem, når regnskabet skal kommenteres:

- Mens samfundene på tværs af vores markeder genåbnede i løbet af andet kvartal, forblev efterspørgslen efter fødevarer til brug i hjemmet meget robust. Mange af de vaner, som forbrugerne har dannet under Covid-19 pandemien i 2020 viser sig at hænge ved, godt hjulpet på vej af vores initiativer for at forbedre vores omnichannel-tilbud til forbrugerne, siger han.

 

 

 

Opdateret 12. aug 2021