Europa får en ny onlinegigant

Udland 5. jun 2018 -
This describes the image
Foto: Ocado
Skrevet af: Henrik Denman

Sig navnet Amazon – og alle vil have hørt om giganten inden for onlinehandel. Sig navnet Ocado – og mange vil melde pas og sige, at der ikke ringer en klokke.

Men der er nu god grund til at holde godt øje med den engelske onlinevirksomhed, for den har kurs mod at blive den nye sværvægter i europæisk onlinehandel med dagligvarer. Amazon får ikke lov til at have banen for sig selv. Ocado melder sig ind i den konkurrence om det europæiske onlinemarked for dagligvarer, som nu skærpes nærmest uge for uge.

Mens Amazon vil vinde med tilbud om høj leveringsservice og i forskellige former for samarbejde med partnere, bl.a. europæiske dagligvarekæder, går Ocado en helt anden vej. Virksomheden har udviklet en fuldautomatisk e-handelsløsning med kunstig intelligens og robotter, som de nu er godt i gang med at sælge til både europæiske og amerikanske dagligvarekæder. Den nye e-handelsløsning hedder Ocado Smart Platform (OSP). Eksisterende dagligvarekæder får styrket deres onlineforretning gevaldigt, så de står rustet til at udvide salget af dagligvarer online og dermed kunne tage kampen op med Amazon.

Partnerskaber

Foreløbig har Ocado indgået en samarbejdsaftale med franske Casino og med den canadiske kæde Sobeys. I England samarbejder Ocado med kæden Morrisons. I begyndelsen af maj indgik man en aftale med svenske ICA, som i fremtiden kan bruge Ocados e-handelsplatform og teknologi til helautomatiske e-handelslager. ICA skal ifølge aftalen investere ca. 600 mio. skr. frem mod 2022 i den fuldautomatiske e-handelsløsning fra Ocado. Allerede i år løber investeringerne op i omkring 200 mio. skr.

Hos topchefen i ICA Gruppen, Per Strömberg, er forventningerne store. Han siger, at ICA sammen med Ocadas supermoderne e-handelsløsning lægger grunden for næste generation e-handelstilbud. De får en vigtig brik på plads for at virkeliggøre den svenske kædes digitale ambitioner. ICA har i dag de mest effektive processer for fysisk detailhandel i Sverige, og gennem den nye aftale med Ocado kan ICA skabe de mest effektive løsninger også for onlinehandel.

Seneste skud på stammen er en aftale med den næststørste amerikanske supermarkedskæde Kroger. Ocado skal opføre 20 varehuse med robotter for Kroger. Den aftale accelererede hastigt Ocados planer om at blive en global leverandør af onlineshopping teknologi. Hvad er det så for en løsning, som Ocado med topchefen Tim Steiner ekspanderer med i Europa og USA?

Robotter

Ocado vil vinde markedet med kunstig intelligens og robotter. Ocado er Englands førende onlinesupermarked, som har haft 18 år til at forfi ne sin forretningsmodel. En af de helt centrale hjørnestene i et onlinesupermarked er lageret, hvor kundernes ordrer plukkes og pakkes, inden for bliver kørt ud til kunderne. Tager man til et dansk netsupermarked, vil man se en hærskare af ansatte, der kører rundt på lageret for manuelt at plukke de bestilte varer og lægge dem i bokse, der siden bliver kørt ud til kunderne. Det er her, at Ocado tager et kvantespring ind i fremtiden ved hjælp af moderne teknologi.

Fremtidens onlinelager findes f.eks. i den sydengelske by Andover, hvor Ocado har opført et kæmpelager. I den store lagerhal findes alle dagligvarerne, men ingen mennesker. I hallen suser til gengæld et væld af robotter rundt på et netværk eller et stort skakbræt, som hænger højt i lagerhallen. Hver robot har form og størrelse som en vaskemaskine. Nedenunder står kasser med de mange forskellige dagligvarer. ”Maskinen” kalder medarbejderne lageret, og for udenforstående ser indretningen af lageret ikke til at give nogen mening. Det kan umiddelbart være uforstående, at barberknive er placeret ved siden af fødevarer, men det har algoritmer beregnet. Ved hjælp af algoritmer finder systemet ud af at placerer varer i toppen, som oftest købes af kunderne, og til gengæld placere varer, der sjældnere på står på ordresedlerne, nederst i lageret. For Ocado handler det om at udnytte pladsen så effektivt som muligt, og det gør man ved at lade robotter plukke 2,5 millioner varer svarende til omkring 65.000 ordrer hver uge.

Konkurrencen

Hjernen er Ocados onlinemodel er kunstig intelligens og robotter. Robotter fl yder rundt på lageret og henter varer til pakkestationer, hvor kundeordrerne pakkes af medarbejdere. Det tager typisk omkring fem minutter at samle og pakke en ordre med 50 varer – og det er i den moderne onlineverden indenfor dagligvarer meget hurtigt.

Amazon har valgt to veje: Enten at investere i fysiske butikker. Det skete for et år siden, da man opkøbte Whole Foods. Eller at invitere til et samarbejde med eksisterende europæiske dagligvarekæder, give kæderne adgang til at sælge deres produkter gennem Amazons salgskanaler og at udnytte kædernes indkøbsstyrke.

Ocado går en anden vej. Man indgår samarbejdsaftaler med dagligvarekæder om at levere Ocados e-handelsløsning OSP. Det er vejen til at overføre den succes på onlinemarkedet, som Ocado selv oplever på det britiske onlinemarked, som er det største i Europa. Selv om onlinemarkedet med dagligvarer i Danmark og det meste af verden fortsat er i sin spæde begyndelse, er markedet i de europæiske lande meget dynamisk.

Internationale onlinegiganter som Amazon og kinesiske Alibaba investerer i fysiske dagligvarekæder. Samtidig forsøger bl.a. Storbritanniens største dagligvarekæder at styrke deres onlinesalg. Modsvar til Amazon En af de store barrierer er distributionen. Hjemmelevering er dyrt og gør det svært at skabe profi t. Det måtte Englands største kæde, Tesco, sande, da de satte fragtprisen op på bekostning af omsætningen. Alligevel vinder hjemmelevering indpas, og stadig flere forbrugere går da også mod at få leveret deres dagligvarer til døren. Den alternative løsning i dag er click & collect, hvor kunderne selv henter de bestilte varer.

Dagligvarekæderne er tvunget til at finde et modtræk til giganternes platforme. Deres modsvar er partnerskaber med store onlinespillere. Ocado er nu klar til at ekspandere yderligere i Europa med sin meget avancerede løsning, så pakningen af varerne bliver mere effektiv og dermed billigere. Man kan så spørge, hvorfor markedet skulle have så stor tiltro til Ocados onlineløsning OSP? Svaret synes enkelt. Ocado er i dag verdens største onlinesupermarked indenfor dagligvarer. Med en årlig omsætning på over en mia. pund er det den største rene netbutik for dagligvarer i Storbritannien. Derfor er Ocados teknologiske løsning interessant for enhver aktør i verden, der ønsker at gøre sig klar til konkurrencen fra Amazon.

Opdateret 10. nov 2020