Engelske leverandører vil sælge direkte

Udland 22. nov 2017 -
This describes the image
| Foto: Sainsbury|
Skrevet af: Henrik Denman

De første store dagligvareleverandører i England gør klar til at sælge mærkevarer direkte til forbrugerne uden om supermarkedskæderne. En håndfuld af de største, internationale mærkevareleverandører har indgået en samarbejdsaftale med teknologifirmaet INS, som til næste år vil åbne en ny onlineplatform. Her vil forbrugerne kunne købe en række kendte mærkevarer direkte og få dem leveret direkte til privatadressen.

Flere medier har i de seneste dage omtalt det nye initiativ, som på en række områder minder om onlinesupermarkedet Shobr på det danske marked. Den nye online salgskanal har skabt debat på det engelske marked, fordi mange nu spørger sig selv, om salg direkte til forbrugerne vil kortslutte den traditionelle model for dagligvarehandel med leverandører, grossister og supermarkeder.

Den tidligere topchef i Tesco, Tim Mason, har hurtigt været ude at advaret mod, at dagligvareleverandørerne kan tabe ved at gå uden om grossisterne og kæderne. Leverandørerne kan risikere at gabe over mere, end de kan klare, lyder vurderingen fra Tim Mason.

Klar i 2018

INS vil lancere sin nye onlineplatform i 2018, men har allerede nu indgået aftaler med flere af de største mærkevareleverandører om et fremtidigt samarbejde. Hvor kæderne forhandler med leverandørerne om indkøbspriser, kan leverandørerne selv prissætte deres produkter på den nye salgskanal.

INS opbygger sin egen model til distributionen. Firmaet er ved at indgå aftaler med et netværk af distributionscentre og distributører, som gør det muligt for forbrugerne at bestille varer direkte fra leverandørerne. Forbrugerne skal foruden varens pris betale for lager og levering.

– INS vil bruge en såkaldt blokkæde, hvor alle blokke i netværket danne en kæde, så man skærer mellemled som grossister og butikskæder væk, og så kan forbrugerne spare op til 30 pct. på deres dagligvareindkøb, siger direktøren for INS, Peter Fedchenkov.

Opdateret 10. nov 2020