Ekspert: Google trækker Amazon ind på det danske marked
De seneste år har budt på adskillige spådomme om, hvornår den altædende amerikanske onlinegigant Amazon vil komme til Danmark med den store pakke - inklusive abonnementsordningen Prime.
Det er som bekendt endnu ikke sket, men det er stadig et af de største temaer på den igangværende E-Handelskonference, som netbutikkernes brancheorganisation FDIH står bag i Øksnehallen i København.
Et af de helt friske bud kommer fra prissammenlignings-tjenesten Pricerunners svenske adm. direktør Nicklas Storåkers.
- Jeg tror, at det vil ske i løbet af to-tre år. Og grunden til det er, at vi i løbet af den tid vil se handelsplatformen "Buy on Google" i Danmark, siger Storåkers.
Han har selv direkte erfaringer med Amazon og Google fra bl.a. samarbejdsrelationer.
Han spår, at Danmark og hele Norden kan blive scenen for en større duel mellem tech-giganterne Amazon og Google, fordi Google vil udnytte sin dominerende position på websøgninger i Europa til også at gå ind i onlinehandel. I Danmark har Google 97 pct. af samtlige søgninger.
Nicklas Storåkers fortæller, hvordan Google er begyndt med en e-handelsplatform i hjemlandet USA og desuden tester det i Frankrig.
Han forventer, at den skærpede konkurrence kommer til at medføre en konsolideringsbølge blandt de eksisterende netbutikker. Amazons og Googles tilgang til markedet må være skræmmende for de små konkurrenter:
- Her vil alle gerne være markedsledere på hver deres felt. Men sådan tænker de to ikke. Deres ambition er ikke at blive markedsledende. Ambitionen er fuld markedsdominans uden konkurrence - en andel på 100 pct. Det er den attitude, de amerikanske giganter opererer med, siger Nicklas Storåkers.