Droner gør indkøb på landet lettere
På en storskærm i Bella Center ser man et billede fra en kinesisk landsby, hvor en gruppe mennesker kigger op i luften. Her ses en drone med tre propeller og en stor pakke, der er ved at lande på pladsen foran menneskegruppen.
Billedet på storskærmen i den københavnske konferencesal blev for nylig set af et stort antal danske og udenlandske deltagere på den internationale detailhandelskonference Shoptalk Europe.
Man kunne umiddelbart mene, at en drones ankomst i en kinesisk landsby næppe kan have den store interesse for danske detailhandlere, men perspektivet i den kinesiske drone er ikke desto mindre stort – også for dansk detailhandel.
I Danmark er det ligesom i Kina dyrt og besværligt at få leveret dagligvarer til forbrugerne i landdistrikterne.
En løsning på den udfordring kan være at hente inspiration fra fjerne kinesiske landsbyer og sende dagligvarer, som kunder på landet har bestilt i netsupermarkedet, ud med droner.
Manden på talerstolen var dr. Hui Cheng, der udviklingschef i en af de største kinesiske online-detailhandlere, JD.com.
Han forklarer i et interview med Dansk Handelsblad, hvordan JD.com udvikler droner.
– Vi vil ikke bruge droner i de store byer. Vi tror ikke på, at det bliver muligt at have et væld af droner til at flyve mellem de høje bygninger for at aflevere mindre pakker med dagligvarer til kunderne. Derimod er der store muligheder og god økonomi i at anvende droner til at sende varer, der er bestilt på nettet, ud til landsbyer, hvor det er dyrt, besværligt og langsommeligt at sende lastbiler ud med varerne.
– Vores model går ud på, at vi har en droneambassadør i landsbyen, som er forbindelsesled mellem JD.com og kunderne i landsbyen. Han står altid klar, når dronen lander med den store kasse varer, og han sørger for at sende varerne det sidste lille stykke vej til den enkelte kunde i landsbyen.
Droner med stor kapacitet
I byerne bruger JD.com i stedet små selvkørende vogne, der lettere kan komme frem til kunderne, selv om mængden af fodgængere er stor i de kinesiske storbyer.
– Vores selvkørende vogne kører ikke på vejene, men på stier og fortove, så de ikke blandes med biltrafikken. Det er ikke det store problem, når vognene kører blandt fodgængere. Enten stopper vognene selv for at lade fodgængere passere, eller også går fodgængerne til side. Det største problem er i virkeligheden, at folk er meget nysgerrige, og at de vil tæt på vognene for at se på dem, siger Hui Cheng.
I dag bruger JD.com ikke færre end syv forskellige droner. Virksomheden gennemfører det største udviklingsprogram med droner på det kinesiske marked og har daglige flyvninger i to provinser, Suqian og Xi'an.
Gennem det seneste år har JD.com sendt droner ud til landsbyer med pakker, der kan veje helt op til et ton.
Dronerne får samtidig en stadig større rækkevidde. I dag kan dronerne flyve omkring 100 km med fuld last.
JD.com er meget åben omkring sine strategier og den teknologiske udvikling af droner og selvkørende biler og den øvrige automatisering, der sker i hele logistikkæden.
– Vi vil meget gerne dele vores ekspertise inden for logistik og forsyningskæden i detailhandel, og det gælder ikke kun dem, der sælger varer gennem JD.com, siger Hui Cheng.
Han er selv fra Kina, men arbejder til hverdag i Silicon Valley i Californien i USA. Her kan han følge udviklingen af droner hos en af JD.coms helt store konkurrenter, Amazon, der imidlertid arbejder med en strategi om at levere varer til onlinekunderne med droner i de store byer.
Landdistrikter
Hui Cheng tror, at strategien med at bruge droner til kunder i landdistrikterne kan anvendes andre steder i verden.
– Det er formentlig også dyrt og besværligt at levere varer til kunderne i landdistrikter i Vesteuropa. Her kan droner bruges som en nem, hurtig og pålidelig måde at levere varer, der er bestilt på nettet, til kunder i landdistrikterne, siger han.
Ifølge Hui Cheng er fremtidens distribution af varer mere miljøvenlig.
– Vi arbejder med miljøvenlig og bæredygtig logistik, siger han.
Både de selvkørende vogne og dronerne bruger batterier, og JD.com har som mål at erstatte al traditionel transport, som onlinevirksomheden hidtil har brugt, med nye el- og batteridrevne distributionsformer som vogne til byerne og droner på landet.
Hui Cheng er dog opmærksom på, at prisen på batterier fortsat er meget høj.
– Det er en udfordring, som vi har et stort fokus på, siger han.
JD.com stopper dog ikke sin miljøindsats her. Virksomheden arbejder på at erstatte papirarbejde med digitale løsninger og dermed i fremtiden undgå op mod 500 mio. fakturaer på papir og mere end en mio. ordrer på papir.
I brugen af emballager til pakkerne til kunderne bliver der i højere grad tale om genbrug, og dermed stiler JD.com mod at reducere CO2-udslippet betragteligt.
Kontrol over hele kæden
JD.com vil som moderne onlinevirksomhed have fuld kontrol over hele logistikkæden fra leverandør til slutkunde.
Firmaet, der har hovedkontor i Beijing, arbejder derfor også på helt at automatisere lagre for at øge effektiviteten.
Robotter kommer i stigende grad til at overtage menneskers arbejde.
– Vi arbejder på at udvikle automatiserede systemer til lagrene, så de ikke bare kan hente paller og store pakninger, men også hente enkeltvarer, som kunderne har bestilt online inden for f.eks. dagligvarer. Sådanne systemer er på vej, siger Hui Cheng til Dansk Handelsblad.