Desperate dagligvaregiganter lover prisfald for milliarder
Nummer to og tre på det britiske dagligvaremarked, Sainsbury’s og Walmart-ejede Asda, fik en spand koldt vand i hovedet, da de britiske konkurrencemyndigheder, CMA, sidste måned foreløbigt vendte tommelfingeren nedad til parternes fusion.
Efter en fælles udtalelse, hvor Sainsbury’s og Asda erklærer sig lodret uenige i CMA’s foreløbige konklusioner, gik dagligvarekoncernerne tilbage til tegnebrættet og har nu præsenteret en mere præcis plan for, hvordan man vil håndtere en fusion, så det ikke skader forbrugerne eller konkurrencen.
Blandt andet vil man investere 1 mia. pund, svarende til 8,7 mia. kr, i at sænke priserne på dagligvarer i løbet af de første tre år efter fusionen. Desuden vil Sainsbury’s reducere sin profit på brændstof, og Asda vil opgive en del af sine supermarkeder, så Sainsbury’s Argos-kæde kan flytte ind i lokalerne.
Længere forhandlingsproces
Dagligvaremarkedet i Storbritannien har i årevis – ligesom herhjemme – været præget af intens priskonkurrence, som ikke er blevet mindre af Aldi og Lidls indtræden på slagmarken om forbrugernes gunst.
”Det, at Sainsbury’s kæmper videre med, hvad mange anser for en kamp, der er tabt på forhånd, viser, at Sainsbury’s anser det for afgørende at konsolidere sig i toppen af dagligvaremarkedet for at stoppe tab af markedsandele på den lange bane,” udtaler Thomas Brereton, dagligvareanalytiker for analysehuset GlobalData, i en skriftlig kommentar.
Ifølge CMA vil fusionen betyde højere priser for forbrugerne og en samlet størrelse, som overgår den nuværende markedsleder, Tesco. Det afviser Asda og Sainsbury’s imidlertid og skyder tilbage med en kritik af CMA, som i de to koncerners øjne ikke har forstået markedets dynamikker.
”Disse kendelser misforstår fundamentalt, hvordan man handler i Storbritannien i dag og konkurrence-intensiteten på dagligvaremarkedet. CMA har flyttet målstolperne og analysen hænger ikke sammen med sammenlignelige sager,” har parterne tidligere udtalt, og som kommentar til den mere konkrete plan for fusionen siger topcheferne fra henholdsvis Sainsbury’s og Asda, Mike Coupe og Roger Burnley:
”Vi forsøger at forene vores forretninger, så vi kan hjælpe millioner af kunder til betydelige besparelser på deres dagligvare- og brændstofkøb – to af deres største faste udgifter.”
CMA forventes at offentliggøre sin endelige afgørelse senest 30. april.
Læs også: Britisk gigantfusion vakler