Dansk firma hjælper Carrefour i kampen mod butikstyveri
Det familieejede ingeniørfirma Alert Systems fra Hørsholm har igennem en årrække hjulpet blandt andre store dagligvareaktører som Carrefour og Auchan samt spanske AlCampo med at forhindre organiseret butikstyveri med løsninger på både metal- og magnetdetektion.
Endnu er der dog ingen hjemlige dagligvarekæder, der benytter virksomhedens alarmsystem.
Systemet sætter en effektiv stopper for brugen af de folierede poser i tasker, barnevogne mv. til at begå tyveri, da det via antenner opsat ved indgangen registrerer de folierede enheder, allerede når den kriminelle går ind i butikken.
Dermed fungerer alarmsystemet som et præventivt værktøj mod det organiserede tyveri, og det er blandt andet det, Carrefour har fået øjnene op for, fortæller Troels Falkenberg, direktør i Alert Systems.
- Carrefour bruger det, fordi de har massivt svind på tværs af alle deres forretninger. Varer som kød, ost og vin stjæles i høj grad med folierede poser, og som sådan er der ingen forskel på det problem fra land til land. Samtidig kan konfrontationen af en tyv godt blive voldsom, når det sker på vej ud af butikken. Det undgår du med vores system, fortæller Troels Falkenberg.
I dag er Carrefour en af virksomhedens store kunder, ligesom supermarkeder generelt er den største kundegruppe efterfulgt af sportsbutikker og parfumekæder.
Flere internationale kæder er i dag ved at implementere systemet på globalt plan, fortæller Alert Systems’ direktør.
- Vi benyttes meget syd for den dansk-tyske grænse. Her er svindniveauet måske højere end herhjemme, og en fransk eller spansk retailer har heller ikke en lige så høj margin som i Danmark. De internationale retailere har endnu mere fokus på at optimere deres bundlinje, når de ikke kan hæve toplinjen, siger Troels Falkenberg om udbredelsen uden for Danmark.
Beskeden investering
Carrefour har ikke offentliggjort effektiviteten af alarmsystemet. Den gigantiske franske virksomhed har ifølge Troels Falkenberg kørt med systemet i omkring syv år som et værktøj til butiksvagterne, der også tager dialogen med de mistænkte ”kunder”, inden de når at stjæle i butikkerne.
Herhjemme har eksempelvis Sport24, Elgiganten og North Face installeret alarmsystemet for at undgå organiserede kriminelle.
Og det er ikke startprisen på ca. 18.000 kr., der afholder de danske dagligvareaktører fra at installere systemet.
- Investeringen er ret beskeden set i lyset af de varer, der strømmer ud af butikken. Det at f.eks. Carrefour allerede har vagter ved døren, gør det nok noget nemmere at implementere, da der er en vagt til at reagere på den indgående alarm, siger Falkenberg.
På globalt plan er omfanget af svind svagt stigende.
Ifølge rapporten Sensormatic Global Shrink 2017 skyldtes 34 pct. af alt verdens svind for 100 mia. dollars (ca. 650 mia. kr.) butikstyveri og organiseret kriminalitet.