Dagligvaregiganter trækker sig fra Kina
Der var en gang, da Kinas milliardbefolkning med et hastigt stigende forbrug fik tændt julelys i øjnene hos de største og mest ekspansive detailvirksomheder fra Europa og USA. Sådan er det ikke rigtigt længere.
Mange af de helt store har brændt fingrene på et marked, de ikke helt kom til at forstå, og nu går trafikken den modsatte vej.
Efter amerikanske Walmart og Amazon og britiske Tesco er det nu franske Carrefour, der er på vej ud af Kina, fortæller Reuters.
Carrefour har sidst i juni indgået aftale om at sælge 80 pct. af aktierne i sin kinesiske forretning til Alibaba-relaterede Suning.com for 620 mio. euro - 4,6 mia. kr.
I aftalen indgår, at Suning kan købe de sidste 20 pct. på et senere tidspunkt. Suning har i forvejen knap 9000 butikker i 700 kinesisk byer.
Den franske gigant har været i Kina siden 1995 og har de seneste år kæmpet med faldende omsætning i de aktuelt 210 hypermarkeder og 24 mindre conveniencebutikker.
Omsætningen i Carrefour Kina faldt sidste år med næsten 6 pct. til 4,1 mia. euro, svarende til 31 mia. kr.
Det er ifølge Reuters ikke mindst intensiveret konkurrence fra store kinesiske online-aktører som Alibaba og JD.com, der har gjort livet svært i Kina for de vestlige giganters hypermarkeder.
Carrefour forventer, at handelen kan være ført ud i livet ved årets udgang.
Afviser bud på Metro
Ifølge Reuters har også tyske Metro gang i følere for at trække sig ud af Kina, hvor tyskerne ejer 93 hypermarkeder. Metro har i endnu større omfang end Carrefour trukket sig tilbage fra en lang række lande og forretningsområder i det sidste tiår.
Metro har bl.a. solgt sine Kauhof-stormagasiner hjemme i Tyskland, hypermarkedskæden Real er til salg, og Danmark er et af mange lande, man har forladt.
Og mens Metro lægger planer for at forlade Kina, er der andre, der lægger planer for at købe hele Metro.
Et hold tjekkiske og slovakiske investorer har ifølge Reuters budt 5,8 mia. euro for den nu temmelig reducerede tyske detailgigant.
Det svarer til godt 43 mia. kr.
Det store bud har imidlertid i første omgang kun fået en kølig modtagelse hos topledelsen i Metro, der mener, at det "markant undervurderer virksomheden og ikke afspejler dens plan for at skabe værdi". De anbefaler Metros aktionærer at lade være med at tage imod tilbuddet.