Dagligvarebranchens største udfordrer
Er dagligvarehandlen i Europa klar til at konkurrere med Amazon? Den amerikanske onlinegigant er klar til at levere fødevarer til europæiske forbrugere og tester desuden levering på timebasis. Det får EU-Kommissionen til at spørge: Er Europa klar til konkurrencen fra Amazon?
Amazon er lige nu en beskeden aktør på det europæiske dagligvaremarked, men har flere års erfaringer i USA. Normalt er topchefer i Amazon tilbageholdende med at fortælle offentligheden om deres virksomhed, men i et usædvanligt interview i det tyske fagblad Lebensmittel Zeitung giver Amazons tyske topchef, Ralf Kleber, nogle bud på, hvordan han ser fremtidens dagligvarehandel.
Her er der god grund til at spidse ører, hvis man vil kigge i krystalkuglen sammen med det, mange allerede kalder branchens største udfordrer.
Vi tilbyder alting
Amazon er dygtig til at udnytte den store mængde data. Firmaet udnytter det allerede, når det f.eks. antager, at en kunde, der har købt en kaffemaskine, efterfølgende vil købe kaffe.
– Men der er mange andre tilfælde, hvor vi spørger os selv, hvilken forbindelse der er mellem to produktvalg. Vi kender ganske enkelt ikke svaret, og kun forbrugerne ved, hvorfor de vælger som de gør. Her adskiller vi os fra special-detailhandlen, som har et mentalt billede af deres kunder og udvælger sortimentet derefter. I stedet for forsøger vi at tilbyde alting, siger Ralf Kleber.
Amazon tilbyder mest muligt, f.eks. 7.000 forskellige slags pasta.
– Ingen butik i hele verden er i stand til at have det udbud, vi har.
Tror han så på, at de fysiske butikker forsvinder?
– Jeg tror ikke på en verden, hvor der kun findes online shopping. Mennesker har fra tidernes morgen handlet i butikker, og det tror jeg ikke vil ændre sig i fremtiden.
Leverer fra butikker
Han anerkender også, at det er mere end vanskeligt at få moderne forbrugere til at købe fødevarer på nettet i modsætning til tøj og bøger. Amazon har testet flere koncepter i USA, som kan øge indkøb online.
– Det er vigtigt, at vi ikke gør alting selv. I USA samarbejder vi f.eks. med en fiskeforretning. Vil det så blive hans død? Nej, for kunderne har svært ved at parkere i nærheden af butikken, så de handler der ikke så ofte, som de vil. I stedet kan kunden bestille fisk hos fiskehandleren og få os til at levere fisken derhjemme.
Amazon har en stor indsigt i kundeadfærd, men selv Amazon venter spændt på at lære fra fremtidens kunder:
– Der kommer et tidspunkt, hvor forbrugere, der er vokset op med online shopping, udgør flertallet. Vi ved ikke, hvad denne generation vil efterspørge eller forvente med hensyn til hurtighed i leveringen. Derfor prøver vi allerede i dag at levere vores fødevarer hurtigere og hurtigere, siger Ralf Kleber.