Corona fremmer massiv onlinevækst i Storbritannien
Som i de fleste andre vestlige lande vokser det britiske dagligvaremarked i corona-året 2020 på en måde, som ikke er set i mange, mange år.
De nyeste markedstal fra analysevirksomheden Nielsen viser dog et mindre fald i en fire ugers periode fra midt i juli til og med 8. august, hvor væksten i forhold til samme periode sidste år landede på 7 pct. Til sammenligning var væksten i de fire uger før helt oppe på 10 pct. Den måske vigtigste information i de nyeste britiske Nielsen-tal ligger imidlertid i, at omsætningen i de fysiske butikker stort set var uændret i juli-august - mens onlinehandelen med dagligvarer løb med stort hele væksten.
E-supermarkederne mere end fordoblede salget med en fremgang på 117 pct. i forhold samme periode i 2019, og de havde i de fire sommeruger en markedsandel på hele 14 pct. af markedet. Relativt set ville det her i landet svare til en online-omsætning på 16-17 mia. kr. på årsbasis, altså næsten det samme som succeskæden Rema 1000 nåede sidste år. Den tilsvarende danske online- omsætning er måske en fjerdedel af det niveau.
Tyskere med online-handicap
Derfor giver det ekstra god mening, at de to internationale discountkæder med base i Tyskland, Aldi og Lidl, nu har gevaldigt travlt med at komme op med ambitiøse online-løsninger i Storbritannien.
Ifølge en ny undersøgelse fra O2 Business and Retail Economics vil tæt på halvdelen af de britiske forbrugere holde fast i ændrede forbrugsmønstre på den anden side af Covid-19-pandemien. Hele 47 pct. siger, at de vil købe mere online. Frem til marts distancerede Aldi og Lidl samtlige konkurrenter på væksten og hentede markedsandele.
Sådan har det været stort set ubrudt siden finanskrisens udbrud i slutningen af 00’erne. Men det er stoppet op nu, hvor bl.a. en af de største aktører, Morissons, ifølge Nielsen slår dem begge på væksten. Et kuriosum er, at den britiske frostvare-specialist Iceland gav de øvrige butikker baghjul med en vækst på over 24 pct.
I den seneste måling af markedsandele fra analysevirksomheden Kantar står Aldi nu til en andel på 7,9 pct. - mod 8,1 pct. for et år siden. Lidl står stille på 5,9 pct. Ocado, som er en ren online- virksomhed er nået op på 1,8 pct., hvor andelen på samme tid sidste år lå på 1,4 pct.