Circle K-ejer lander sit største opkøb
Den canadiske convenience-gigant Couche-Tard køber op på samlebånd.
Herhjemme lærte mange først canadierne at kende, da de dukkede op ud af ingenting som køber af norskejede Statoil Fuel & Retail i 2012.
Men allerede få år efter var Couche-Tard igen på indkøb, da Shells danske servicestationer kom til salg. Og her i foråret faldt handelen på plads med en godkendelse i EU, som har gjort Circle K til markedets største kæde med over 300 servicestationer.
Stort er godt
Over 8000 conveniencebutikker med og uden brændstof i Nordamerika og foreløbig 2500 i Europa får imidlertid ikke Couche-Tard til at slå bremserne i.
22. august kom meddelelsen om gigantens hidtil største opkøb til 4,4 mia. dollar - 29 mia. kr. - for omkring 2000 butikker og meget mere i flere stater i USA og Canada, ejet af CST Brands.
For hvert opkøb henter Couche-Tard betydelige synergigevinster, og forventningen til den nye handel er, at de bliver i størrelsesordenen 150-200 mio. dollar - 1,0 til 1,3 mia. kr.
- Jeg har altid ment, at stort er godt (’size matters’, red.), både når det gælder indkøb, logistik, ’best practise’ og når det handler om at blive berømt for vores produktkategorier, siger Alain Bouchard, som er stifter og nu bestyrelsesformand i Couche-Tard.