Carrefour finder nye veje til lønsomhed
Den internationale franske detailgigant Carrefours aktiekurs steg i første omgang kraftigt, da foreløbige regnskabstal for 2019 blev lagt frem torsdag 23. januar.
Udviklingen på det franske hjemmemarked var ellers ikke noget at råbe hurra for - med et fald i omsætningen i årets fjerde kvartal på grund af strejker, så hele årets salg i Frankrig faldt med 2,6 pct. til knap 39 mia. euro, svarende til 290 mia. kr.
I absolutte tal faldt omsætningen i Carrefours samlede virksomhed også marginalt til 80,7 mia. euro - 603 mia. kr. - men det skyldtes kun, at en betydelig vækst i Brasilien og Argentina ikke slog fuldt igennem, fordi de to landes valutaer blev svækket.
En total vækst på godt 2 pct. blev således forvandlet til et omsætningsfald på 0,4 pct. Begejstringen på aktiemarkedet skyldtes imidlertid, at Carrefour samtidig løftede forventningerne til årets driftsresultat til omkring 2,09 mia. euro - knap 16 mia. kr. - og det er en fremgang på over 7 pct. i forhold til 2018.
”En milepæl for Carrefour”
Alene for det franske hjemmemarkeds vedkommende blev der varslet en tocifret vækst i driftsindtjeningen, og det selv om de 248 Carrefour-hypermarkeder i landet mistede 4 pct. af deres omsætning sidste år.
Carrefour-topchef Alexandre Bompard ser imidlertid det voksende overskud som et udtryk for, at hans transformations-strategi virker. Det ses bl.a. i en vækst på 30 pct. i e-handelen med fødevarer i Frankrig - til i underkanten af 10 mia. kr.
- Året 2019 markerer en vigtig milepæl for vores gruppe. Carrefour fremviser en solid og profitabel vækst. Vores transformationsplan bærer frugt. Den store mængde af initiativer med hensyn til ændringer i fødevaresortimentet, e-handel og konkurrencekraft bliver taget positivt imod af vores kunder og bekræfter relevansen af vores omnichannel-model, siger han i en officiel kommentar.
Carrefour er til stede i de fleste verdensdele, og her i Europa har omsætningen udviklet sig bedst i Rumænien og Polen, mens også Spanien, som er det næststørste marked i Europa for Carrefour, er vendt tilbage til vækst efter nogle års nedtur.