Briterne spenderede i supermarkederne i april

Udland 15. maj 2017 -
This describes the image
Det ser ganske vist ualmindeligt stille ud, men Aldi vokser hurtigst af alle kæder i Storbritannien. FOTO: GEOGRAPH/DES-BLENKINSOPP

Det er muligt, at der venter briterne en stor regning, når de om et par år forlader EU. Men det er i hvert fald ikke noget, der afspejler sig i deres forbrug hidtil i år. I april måned kom der med påske ekstra turbo på en i forvejen pæn vækst i dagligvaremarkedet i 2017.

Ifølge nye tal fra Nielsen steg salget i fire uger frem til 22. april med hele 8,6 pct. sammen-lignet med samme periode sidste år.

- Det viser, at supermarkedernes generelle helbredstilstand er ret god, selv hvis trækker den positive effekt af den sene påske ud af tallene. For eksempel steg salget med 3,5 pct., når man udelukkende sammenligner påskeugerne i år og sidste år, siger Mike Watkins, som står i spidsen for Nielsens business insight i Storbritannien.

En anden analysevirksomhed, Kantar, har registreret den højeste vækst i markedet i knap fire år i en periode på 12 uger frem til 23. april. Med 3,7 pct. ligger væksten helt på linje med påskens fremgang - og den er stadig højere end infl ationen på 26, pct. For første gang meget længe er der i perioden omsætningsvækst til alle de 10 største dagligvareaktører i landet.

Aldi og Lidl rykker

Men den er meget ujævnt fordelt. Hurtigløberne er endnu en gang de internationale discount-kæder Aldi og Lidl med hhv. lidt over 18 pct. og lidt under. Det indbringer dem deres hidtil højeste markedsandele.

Aldi vinder 0,9 procentpoint på et år og når 6,9 pct., mens Lidl tager 0,6 procentpoint og når 5,0 pct. Dermed er de seneste års mønster, hvor de tyskejede discountkæder vinder andele fra de fire største kæder, på plads igen. Tesco taber mest - fra 28,0 pct. til 27,5 pct. - men Sainsbury’s og Asda går næsten lige så meget tilbage til hhv. 16,1 og 15,6 pct.

Opdateret 10. nov 2020