Bedre overskud trods stagnerende salg i Tesco
Nyheden om, at Tescos succesrige topchef gennem fem år, Dave Lewis, forlader dagligvaregiganten næste sommer, var ved helt at tage opmærksomheden fra det halvårsregnskab, der blev fremlagt samme dag.
I sig selv var det imidlertid et rigtigt godt eksempel på, når lønsomhed bliver prioriteret klart over vækst.
Et driftsoverskud i halvåret på 1,13 mia. pund - 9,5 mia. kr. - overgik både forventningerne i aktiemarkedet og samme periode året før, hvor det landede på 1,01 mia. pund.
Resultatet før skat voksede også lidt til 494 mio. pund, svarende til 4,1 mia. kr.
- På trods af udfordrende ydre betingelser har vi leveret en vældig god start på regnskabsåret. Jeg er meget glad for at kunne sige, at vi nu har leveret på hvert eneste element i vores turnaround-plan, og ud fra den styrkeposition fortsætter transformationen af forretningen med fart, siger Dave Lewis i en officiel kommentar.
Toplinjen i regnskabet er til gengæld stort set uændret sammenlignet med året før med en samlet omsætning på 28,3 mia. pund - 238 mia. kr.
Det dækker over en minimal vækst på det britiske hjemmemarked og i Irland samt Asien, mens Centraleuropa trak ned.
Tesco er i gang med en seriøs rundbarbering af sin polske forretning med frasalg, lukninger og arealreduktioner i de polske hypermarkeder, og det har helt naturligt sænket omsætningen i det største land i Østeuropa.
Nedskæring i Polen
På en webtransmitteret regnskabsfremlæggelse fortalte Dave Lewis, at Tesco er nået omkring tre fjerdedele af vejen mod at få rettet op på en polsk forretning, der tidligere gav store underskud.
Når øvelsen er slut, vil Tescos samlede butiksareal i landet være næsten halveret, og det samme gælder omsætningen, der går fra omkring to mia. pund til en mia., svarende til 8,4 mia. kr.
Til gengæld bør det være slut med tabene i Tesco i Polen. Brancherygter har villet vide, at Tesco var på vej til helt at forlade Polen gennem et frasalg, men det alternativ blev slet ikke nævnt ved regnskabspræsentationen.
På det britiske hjemmemarked taber Tesco stadig markedsandele, og markedslederen er nu nået ned på 26,9 pct. i den seneste måling fra analysevirksomheden Kantar - mod 27,3 pct. på samme tidspunkt i 2018.
Før finanskrisens udbrud i 2008 lå Tesco på den gode side af 30 pct., men siden har de internationale discountkæder Aldi og Lidl taget store markedsandele fra samtlige traditionelle spillere i Storbritannien.