Axfood styrker Nordens bedste lønsomhed

Udland 7. nov 2018 -
This describes the image
Axfoods lavpriskæde Willy’s er helt i væksttoppen i nabolandet. Både Axfood og markedsleder ICA leverer stabilt vækst og overskud, som de fleste danske dagligvarekoncerner må misunde. Foto: Axfood

I nabolandet Sverige er markedsleder ICA kendt som den dominerende gigant, Coop som problembarnet - og så er der Axfood.

Dagrofas indkøbs-samarbejdspartner, der har Coop Danmarks tidligere topchef Jesper Lien i bestyrelsen, er lidt anonym som koncern, mens kæderne Willy’s og Hemköp sikkert er kendt af flere danskere.

Men i Axfood er de fantastisk dygtige til at tjene penge. Så dygtige, at selskabet kan være det bedste i sin kategori i hele Norden.

Det blev endnu en gang banket fast, da Axfood sidst i oktober præsenterede regnskabstal for årets tredje kvartal.

Omsætningen i kvartalet voksede med godt 4 pct. til 12 mia. svenske kr., mens driftsresultatet steg til 620 mio. svenske kr. Det giver en overskudsgrad på 5,1 pct. - et niveau, som ikke en gang Salling Group kan matche herhjemme.

- Axfood voksede godt i tredje kvartal, og vi styrkede vores position på markedet, siger Axfoods koncernchef Klas Balkow.

Den varme sommer i år gavnede lavpriskæden Willy’s, men gav til gengæld Axfoods logistikselskab nogle ekstra omkostninger.

- På trods af det har Axfood leveret sit bedste driftsresultat i et kvartal, siden koncernen blev dannet, siger Balkow.

Axfood løftede samtidig sløret for planer om at etablere et spritnyt automatiseret lager til omkring to mia. svenske kr. i Stockholm, der både skal betjene butikker og e-handel.

ICAs e-handel runder milliarden

Dagen efter var det ”storebror” ICAs tur til at fremlægge tal for årets tredje kvartal, som var faldet bedre ud for markedslederen end et skuffende andet kvartal.

De svenske ICA-butikker opnåede en totalvækst på 3,4 pct. i perioden fra juli til september, mens ”like for like”-væksten lå på 2,8 pct.

Koncernen som helhed omsatte for knap 29 mia. svenske kr. - 20,7 mia. kr. Det svarer til en vækst på 6,2 pct.

ICA er også ved at få gang i sin e-handel, der voksede med 41 pct. i forhold til samme periode i 2017.

Den har nu rundet den første mia. svenske kr. i årets første ni måneder, nærmere bestemt 1,2 mia. svenske kr. - 868 mio. kr.

I tredje kvartal er ICA ikke langt efter Axfood, hvad angår lønsomheden.

Driftsresultatet voksede med over 100 mio. svenske kr. til 1,5 mia. svenske kr. - 1,08 mia. kr. - når engangsposter er filtreret fra.

Det giver en driftsmargin på 4,9 pct.

ICAs koncernchef Per Strömberg lyder tilfreds i sin kommentar:

- Vi kan være tilfredse med udviklingen i tredje kvartal - et godt salg, et øget eller stabilt resultatniveau i alle virksomheder og med fortsat høj vækst i e-handelen. Samtidig er det nødvendigt at bibeholde en høj takt i forandringsarbejdet, så vi kan sikre en fortsat god udvikling det næste år og videre ind i 2020’erne.

Opdateret 10. nov 2020