Asda overhaler sin fusionspartner
De vil så gerne fusionere, men det er meget usikkert, om de får lov.
To af de tre største britiske dagligvarevirksomheder, Sainsbury's og Asda, annoncerede for snart et år siden, at de ville slå sig sammen og dermed skabe en gigant, der var endnu større end den mangeårige markedsleder, Tesco.
De to er næsten lige store, målt på markedsandele, men længe har Sainsbury's indtaget en slags storebror-rolle som førende af de to.
Men i den seneste måling fra analysevirksomheden Kantar er rollerne pludselig blevet byttet om. Nu er Asda, der ejes af verdens største detailvirksomhed, Walmart, efter to år med vækst kommet et mulehår foran fusionspartneren med en andel på 15,4 pct. i en periode på 12 uger, der sluttede 25. marts.
"Asdas resultater er blevet drevet af, at kæden tiltrækker et større antal velhavende husstande samt flere kunder, der kommer oftere," skriver Kantar i en kommentar til de nye tal.
Sainsbury's' omsætning er til gengæld faldet i samme periode, og det har fået markedsandelen til at dale betydeligt - fra 15,8 pct. på samme tidspunkt sidste år til nu 15,3 pct.
Tesco taber også
Ifølge Reuters er det hele fire år siden, at Asda sidst indtog pladsen som nummer to.
På toppen sidder Tesco stadig, men andelen skrumper fortsat, som den stort set har gjort det siden finanskrisens udbrud. I denne måling til 27,4 pct. mod 27,6 pct. et år tidligere.
Tilsammen vil en fusion mellem Asda og Sainsbury's altså på papiret blive størst - med en markedsandel over 30 pct. Men der er ikke meget, der tyder på, at konkurrencemyndighederne vil lade fusionen slippe igennem. Heller ikke, selv om de to tilbyder betydelige frasalg. Den endelige afgørelse falder med udgangen af april.
Aldi rammer 8 pct.
Den grundlæggende fortælling om det britiske marked er fortsat, at de fire største traditionelle dagligvarekoncerner taber terræn til de internationale discountkæder fra Tyskland, Aldi og Lidl.
Kantar måler den største vækst i perioden på 10,6 pct. hos Aldi, der for første gang har nået 8,0 pct. af markedet - mod 7,3 pct. året før. Lidls vækst er mindre, men fremgangen i markedsandele fortsætter - nu til 5,6 pct.
Længere nede på ranglisten over de britiske dagligvareaktører kommer Ocado, det eneste rene e-supermarked af betydning. Med 1,3 pct. af markedet rammer Ocado sit hidtil højeste niveau.