Amazons svenske satsning går i luften

Udland 28. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Amazon

Efter måneders ventetid kan de svenske forbrugere nu kaste sig over de mange tilbud på Amazons digitale hylder - den amerikanske ehandelsvirksomhed har endelig gjort sit indtog i det skandinaviske onlinemarked.

Onsdag d. 28. oktober - små tre måneder efter Amazons melding om, at man ville åbne i Sverige - gik Amazon.se i luften. Dermed har de svenske forbrugere nu adgang til mere end 150 mio. produkter på tværs af 30 kategorier og tusindvis af varer fra svenske og europæiske forhandlere.

Det skriver Amazon på sin europæiske blog.

I dag er bare begyndelsen for Amazon.se. Vi vil fortsat arbejde hårdt for at gøre os fortjent til de svenske kunders tillid ved at udbygge vores produktportefølje, sikre lave priser og give adgang til en nem handelsløsning, som de kan stole på, lyder det fra Alex Ootes, ansvarlig for Amazons europæiske ekspansion.

Mangler Prime

Indtil videre virker det dog til, at Amazons stærkeste våben i kampen om onlinekunderne stadig mangler at blive rullet ud i det svenske.

Loyalitetsordningen Amazon Prime mangler endnu at blive rullet ud. Ordningen har allerede gået sin sejrsgang i blandt andet Tyskland, hvor den er med til at fastholde 17 mio. kunder gennem et lavt prispunkt på 7-8 euro, ekspreslevering - og nogle sted tilmed gratis levering på et par timer - og adgang Prime Video, musiktjenesten Prime Music samt gratis e-bøger og datalagring.

Direktør i Foreningen for Danske Internethandlende (FDIH) Niels Ralund forventer dog også, at det blot er et spørgsmål om tid, før vi ser Amazon Prime i Danmark.

- Nu er Amazon kommet tæt på, og det giver både netbutikkerne og forbrugerne et pejlemærke for, hvad der sker, når Amazon engang åbner i Danmark, siger FDIH's direktør Niels Ralund.

Opdateret 10. nov 2020