Amazons svenske markedsdirektør skal drive ekspansion til Danmark
Detaljerne må vi stadig vente på, men efter års rygter har verdens største onlinevirksomhed Amazon nu omsider bekræftet, at den snart åbner et særskilt svensk website.
Nu har DI Handel også spottet et jobopslag fra Amazon, hvoraf det tydeligt fremgår, at en endnu ikke udpeget markedsdirektør for Sverige og hele Norden skal stå for at "ekspandere... til flere nordiske regioner(Finland, Danmark, Norge)".
Det nye opslag bekræfter kun, hvad Amazon-kendere i ind- og udland hele tiden har sagt. Nu kommer det imidlertid fra Amazon selv.
- Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Amazon indtager Norden, men hvornår og i hvilken hastighed. Sverige er første marked, og deres timing af pressemeddelelse tyder på, at de vil teste sitet over efteråret, så det er klart og strømlinet til julehandlen 2020, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.
Læs også Amazon bekræfter snarligt indtog i Sverige
Presser priser
Branchekendere er grundlæggende enige om, at effekten af Amazons indtog i Norden først vil kunne bedømmes, når flere konkrete detaljer foreligger. Det gælder ikke mindst, i hvor høj grad onlinegiganten vil implementere de mange forskellige fordele, der ligger i Amazon Prime-abonnementet i hjemlandet USA og i forskelligt omfang på andre markeder.
I Sverige forventer adm. direktør i brancheorganisationen Svensk Digital Handel, Per Ljungberg, imidlertid under alle omstændigheder et pres på prisen, især på varer, hvor der i forvejen bliver solgt en stor andel på nettet, som f.eks. forbrugerelektronik.
Til ehandel.se siger han:
- Amazon kommer til at presse priserne yderligere på det svenske marked, hvilket gør det endnu hårdere for de detailhandlende, der kommer fra den fysiske handel og som er kommet sent i gang med e-handelen.