Amazons onlineudsalg runder 60 mia. i omsætning
Forventningerne til den amerikanske onlinevirksomhed Amazon årlige online salgsevent Amazon Prime Day blev i den grad indfriet.
Den samlede omsætning voksede med 45 pct. og landede på i alt 10,4 mia. dollars (63 mia. kr. mod 7,2 mia. dollars i 2019. Med til historien hører desuden, at salget fra eksterne sælgere - leverandører og producenter generelt i SMV-segmentet, der bruger Amazons platform som salgsvindue - steg med hele 60 pct. og rundede 3,5 mia. dollars (22 mia. kr.). Det svarer til godt en tredjedel af det samlede salg.
Det viser en opgørelse fra analysehuset ComprarAcciones.com.
Selve afviklingen af de i alt to dages udsalg var på grund af corona-pandemien i år flyttet fra midt i juli til 13. og 14. oktober, hvilket har fået en del amerikanere til at bruge salgseventet som kickstart til julegaveshoppingen.
Ifølge en opgørelse fra analysehuset Episerver, der blev publiceret forud for Prime Day, forventede 52 pct. af de amerikanske forbrugere at bruge Amazon til en del af deres julegaveindkøb, mens 53 pct. svarede, at de ville købe “alle eller størstedelen” af deres gaver på Amazon i år.
I alt er 260 mio. varer blevet solgt gennem Amazon i eventets to dage mod 175 mio. i 2019. Den samlede besparelse for Amazons Prime-medlemmer lander i omegnen af 1,4 mia. dollars.