Amazon vækster voldsomt: Lokker med lynhurtig levering

Udland 3. feb 2020 -
This describes the image
Foto: Amazon

Amazon sætter med regnskabet for fjerde kvartal 2019 et eftertrykkeligt punktum for det forgangne år.

Den amerikanske handelsplatform solgte i kvartalet samlet for 87 mia. dollars, hvilket svarer til lige i omegnen af 590 mia. kr. Omsætningen for hele året lander dermed på 280 mia. dollars – eller 1.900 mia. kr., mens værdien af den amerikanske handelsgigant med regnskabet runder en samlet værdisætning på 1000 mia. dollars.

Det fremgår af Amazons Q4-regnskab for 2019.

Dag-til-dag levering
I senere år har Amazon udvidet forretningen betragteligt. Hvor selskabet for år tilbage startede som en online boghandel har man i dag alt fra fødevareleverancer til it-infrastruktur – og nogle gange krydser forskellige forretningsben hinanden på vej ud til kunderne.

Et eksempel er virksomhedens Prime-medlemskaber, som giver kunderne adgang til en lang række fordele, hvor man især inden for fødevare og detailsegmentet satte ekstra tryk på i 2019 – i flere markeder.

For de amerikanske kunder betød det blandt andet, at to-timers levering med dagligvaretjenesten Amazon Fresh, som før kostede 14,99 dollars om måneden, fremover er gratis, mens selskabet tilbyder gratis dag-til-dag levering på andre produkter fra sitet mod tidligere to dages leveringstid.

Sammenlignet med 4. kvartal 2018 mere end firdobledes antallet produkter leveret dag-til-dag i 2019, mens antallet af dagligvareleverancer blev fordoblet slår Jeff Bezos, adm. direktør i Amazon, fast i en kommentar til regnskabet.

- Flere kunder har tilmeldt sig Prime i dette kvartal en tidligere, og vi har nu over 150 mio. betalende medlemmer i hele Verden. Medlemmerne har nu to timer gratis to timers dagligvarelevering fra Amazon Fresh og Whole Foods Market i mere end 2.000 amerikanske byer, lyder det blandt andet fra direktøren.

For et år siden havde Prime-tjenesten ”blot” 100 mio. medlemmer.

En mia. salg fra tredjepart
Mens Amazon selv vækster på nærmest alle parametre, er der også gang i salget for de tredjepartsvirksomheder, som har købt ind på Amazon-platformen.

Gruppen af de såkaldte ”independent third party-sellers”, der især dækker over små- og mellemstore virksomheder, solgte henover julesæsonen over en mia. varer i USA, hvoraf mere end 100 mio. blev leveret med Amazon Primes gratis dag-til-dag levering, skriver Amazon i regnskabet.

Opdateret 10. nov 2020