Alibaba og Auchan i parløb om kinesiske hypermarkeder

Udland 29. nov 2017 -
This describes the image
FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Lige som den amerikanske onlinegigant Amazon har kinesiske Alibaba sat fuldt tryk på sin vej ind i de fysiske butikkers verden. Amazon har som bekendt købt gourmetkæden Whole Foods, og 20. november kom meddelelsen om, at Alibaba havde købt sig ind i det Hong Kong-baserede selskab Sun Art, der står bag 446 kinesiske hypermarkeder. Prisen for godt 36 pct. af aktierne i Sun Art løber op i 2,88 mia. dollar, svarende til godt 18 mia. kr.

Alibaba bliver med købet den næststørste aktionær i selskabet, kun overgået af den mere traditionelle internationale franske dagligvaregigant Auchan, som ved samme lejlighed øgede sin aktieandel til at være en smule større end Alibabas.

Den britiske detailhandels- analysevirksomhed IGD vurderer købet til at være Alibabas "hidtil største træk i retning af at gå ind i fysisk dagligvarehandel".

12 mio. salgskvadratmeter

I selskabet, som Auchan nu ejer sammen med Alibaba og en tredje partner, Ruentex, ligger der i alt 490 kinesiske butikker i Auchans eget brand og i RT-Mart. Der er næsten 140.000 ansatte i 224 kinesiske byer spredt ud over 29 forskellige provinser, og 12 mio. kvm. salgsareal, hvoraf det største hypermarked er på 17.000 kvm.

Med købet kan Alibaba nu for alvor gå ind i en omnichannel-tilgang, hvor online og fysisk handel komplementerer hinanden.

- Alibaba ser frem til at gå sammen med vores nye partnere om at redefi nere traditionel detailhandel gennem digital transformation. Fysiske butikker spiller en uerstattelig rolle i forbruger-rejsen, som kan blive forstærket gennem data-dreven teknologi og personliggjort service i den digitale økonomi, siger Alibaba-direktør Daniel Zhang.

Auchan driver hypermarkeder i 17 lande, herunder hjemlandet og i Østeuropa, hvor koncernen bl.a. er en af få tilbageværende udenlandske aktører i Rusland.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?