Alibaba bejler til danske leverandører
E-handelsgiganten Alibaba Group er altid på udkig efter samarbejder med interessante brands, som kan matche behov og ønsker hos de svimlende 1,4 mia. kinesiske forbrugere.
Derfor gæstede Mei Chen fra Alibabas London-baserede Business-Team forleden Danmark. Og det var ikke første gang.
- Jeg vil tro, jeg er i København en gang i kvartalet for at tale med og øge bevidstheden og interessen for det kinesiske marked hos lokale danske virksomheder, handelsorganisationer og myndigheder, siger Mei Chen.
Der er store muligheder for danske virksomheder i Kina, men der er også specielle krav, forventninger og forhold, som man skal have greb om, hvis man vil lykkes i det store land.
Blandt andet skal man forstå, at Kina ikke er et kæmpe, homogent marked, men et land med store regionale, kulturelle og sproglige forskelle og mere end 30 store millionbyer.
- Som amerikaner ville du aldrig anskue det europæiske marked som ét marked, fordi du ved, at Europa består af mange forskellige lande med store kulturelle, sproglige og forbrugermæssige forskelle. Sådan bør man som udenlandsk eksportør også tilgå Kina for at få succes, siger Mei Chen.
Hjælper danske firmaer ind i Kina
Fra Alibaba Groups internationale hovedkontor i London agerer hun fødselshjælper for samarbejder mellem blandt andet danske leverandører og e-handelsgiganten Alibaba Group, der blev grundlagt i 1999 i Hangzhou af Jack Ma, og som i dag kontrollerer over 80 pct. af Kinas e-handel.
- Vi oplyser aldrig om, hvilke specifikke brands vi er i dialog med. Men vi er altid på udkig efter brands fra hele verden, som er interesserede i at række ud efter de kinesiske forbrugere, siger Mei Chen.
Og når det kommer til fødevarer, har Made in Denmark et godt omdømme i Kina for kvalitet og høj fødevaresikkerhed, fortæller Mei Chen.
- Vi ser et godt potentiale for, at fine danske fødevareprodukter som svinekød, oksekød, brun krabbe og frisk eller frossen laks, foruden modetøj og designprodukter, kan blive favoritter i kinesiske husholdninger.
Danish Crown udvider med Alibaba
Lige nu har kineserne stor interesse for dansk svinekød. Afrikansk svinepest har bragt landets svineproduktion i knæ. Timingen af Danish Crowns partnerskab fra august 2017 om levering til Alibaba Groups detailhandelsplatform Tmall er optimal.
- Parløbet blev i november udvidet, da Danish Crown og Alibaba Groups Win-Chain underskrev en aftale om ugentlige leverancer af 250 ton dansk svinekød fra Danish Crowns nye fabrik i Kina i fem år. Engrosplatformen Win-Chain vil levere svinekød og fra sommeren et langt bredere produktudvalg til Alibabas meget omtalte Hema/ Freshippo supermarkeder i Shanghai regionen, fortæller Mei Chen.
Kina kræver lokalkendskab og is i maven
Men hvad kræver det helt konkret af en dansk leverandør at levere til en Alibaba-portal?
- At sælge til Kina kræver tempo, partnerskab og tålmodighed, siger Mei Chen.
Tempo, fordi forbrugertrends i Kina skifter hurtigt, hvilket virksomhederne skal kunne tilpasse sig for at forblive relevante og succesfulde.
Partnerskab, fordi man, for at lykkes i Kina, skal samarbejde med lokale eksperter, der kender markedet, og som kan hjælpe med at drive webdesign, logistik, kundeservice og markedsføring – i Alibaba- sammenhæng kaldet Tmall Partners.
Og tålmodighed, fordi det at gå ind på det kinesiske marked i første omgang kan være udfordrende:
- Men med partnere som Alibaba og en tilstrækkelig investering, planlægning og engagement er mulighederne også ekstraordinære, siger Mei Chen.
Kinas middelklasse i vild vækst
Hvad er omfanget af en aftale med Alibaba Group for en dansk leverandør?
- Vi kommenterer ikke værdien af vores partnerskaber på vegne af vores samarbejdspartnere. Vi har dog på vores platforme 699 mio. aktive forbrugere, som er meget interesserede i skandinavisk design, livsstil, produkter og friske fødevarer. I løbet af de næste 15-20 år vil den kinesiske middelklasse vokse med 500 mio. forbrugere – tre gange mere end den amerikanske middelklasse. Og det er en fantastisk mulighed for danske mærker og fødevareleverandører, siger Mei Chen.
En stor gruppe unge kinesiske forbrugere, født omkring årtusindskiftet, er den gruppe, der er mest interesserede i skandinaviske fødevarer. De har en høj disponibel indkomst og en kosmopolitisk tankegang. Gruppen værdsætter kvalitet, har stadig mere kræsen smag og har appetit på oversøiske produkter, herunder produkter fra Danmark og Skandinavien.
Fokuserer på hjemmemarkedet
Mei Chen siger til Dansk Handelsblad, at Alibaba Group ikke har planer om at gå ind i Danmark eller Skandinavien. Koncernens fokus er Asien og Kina. Opgaven er derfor hele tiden at kunne følge med efterspørgslen fra en kinesisk middelklasse i høj vækst. Og at gøre flere udenlandske virksomheder interesserede i at sælge og at sælge mere til Kina.
- I 2020 vil vi have en halv mia. middelklasseforbrugere i Kina, så vi tror virkelig, at muligheden for europæiske og skandinaviske virksomheder og købmænd skal forfølges der. Med vores e-handelsplatforme vil vi bringe mange fl ere importvarer til Kina de næste fem år for at imødekomme de kinesiske forbrugeres øgede efterspørgsel efter varer af høj kvalitet fra udlandet. Og vores engagement i parløb med nordiske og danske virksomheder forfølger netop det formål, siger Mei Chen.
ALIBABA GROUP HOLDING LIMITED
- Grundlagt i 1999 som en B2B e-handelsplatform
- Førende e-handelsleverandør i Kina og i hele Asien
- Tilbyder et bredt spektrum af B2B, B2C og C2C e-handelstjenester
- Driver B2C platformen Tmall, hvor udenlandske brands sælger direkte til kinesiske forbrugere
- Ejer mobilbetalingsløsningen Alipay, som er integreret på koncernens platforme.
- Ejer bl.a. også C2C-onlinemarkedspladsen Taobao, Kinas svar på E-bay
- I sidste kvartal af 2018 omsatte gruppen for 113,2 mia. DKK.
- I seneste hele regnskabsår, der sluttede 31/3 2018, omsatte gruppen for 250 mia. dkk.
Skrevet af freelancejournalist Mette Wolander