Aldi Süd moderniserer 1860 butikker
Storebror i det todelte Aldi-verdensimperium, Aldi Süd, tog 11. maj hul på noget af et moderniseringsprojekt på hjemmebanen i den sydlige halvdel af Tyskland.
I Unterhaching tæt på München åbnede discountgiganten den første i rækken af butikker i kædens nye koncept, ”filiale der zukunft” - fremtidens butik, som ud fra billederne at dømme har fået et gevaldigt løft i retning af det indbydende.
Det gælder både i butikslayout og i materialevalg, der i den grad har fjernet sig fra discount, som det så ud i gamle dage.
I Unterhaching er der oven i købet kommet en kaffeautomat og et kundetoilet ind i den opgraderede butik, men det bliver nu ikke standardudstyr i alle Aldi Süds 1860 tyske butikker, som vil få en tilsvarende overhaling frem til 2019.
Allerede i resten af indeværende år bliver de første 200 ombygget.
Süd slår Nord
I den tyske branchepresse har nogen brugt udtrykket ”supermarketisierung” om opgraderingen af Aldis koncept - altså ”supermarkeds-gørelse” af discountbutikkerne.
Den markante fornyelse kommer efter et år, hvor begge Aldi-koncerners salg i Tyskland er gået tilbage med et par pct. Ærkerivalen i discount, Lidl, er kun gået minimalt frem, mens en købmands-supermarkedskæde som Edeka har øget med 2,2 pct.
Aldi Süd har været kendt for at være den af de to Aldi-halvdele, som har været mest fremsynet og fleksibel i sin tilgang til markedet - hvor Aldi Nord, som Danmark hører under, i mange år havde mere end svært ved at forny sig.
Med tilstedeværelse i både Australien og ikke mindst USA er Aldi Süd nået længst ud i verden af de to.
Det er også Aldi Süd, som står bag en aktuel ekspresvækst i Storbritannien, og i nabolandet Irland har ligeledes Süd-ejede Aldi for første gang rundet en markedsandel på 10 pct. 10,9 pct. er det højeste nogensinde.