Aldi hæver markedspositionen i Europa
I flere år har Aldi-brandet indtaget en position som den femte største dagligvarekoncern i Europa med en omsætning, der sidste år lå på 58 mia. euro, ca. 432 mia. kr., fordelt med 33,8 mia. euro på Aldi Süd og 24,2 mia. euro på Aldi Nord.
Selv om beløbet i dansk målestok kan lyde astronomisk, ligger det stadig langt under tyske Schwarz Group, der sidder ganske urørlig på tronen som den klart største dagligvareaktør i Europa med en omsætning på hele 101,1 mia. euro, ca. 752 mia. kr., sidste år.
Ifølge en ny prognose fra Lebensmittel Zeitungs analyseafdeling Retailytics vil Schwarz Group, der er moderselskab til Lidl og Kaufland, blot cementere den position yderligere de kommende år med en forventet vækst i omsætningen på 33 pct. i 2021.
Hvad der derimod er nok så i øjnefalden ved prognosen, er Aldis kraftfulde spring fremad fra en position som nummer fem i Europa i 2016 til en markedsposition som ny toer allerede næste år, når man sammenlægger Süd og Nord.
Dermed overhaler Aldi de europæiske konkurrenter Tesco og Metro Group for slutteligt at henvise franske Carrefour til en placering som ny nummer tre.
Antal markeder er afgørende
I en tidligere prognose var det forventet, at Aldi under et først vil overhale Carrefour i 2021, altså om fire år, men fremgang i blandt andet Storbritannien betyder, at Aldi, ifølge prognosen, hæver omsætningen langt hurtigere end tidligere forventet.
- Det er ikke placeringen på markedet, der er afgørende, men i stedet hvor mange markeder, kæden er på. Efter 30-40 år i Frankrig har Aldi aldrig rigtig fået fat i markedet. Andre steder har Aldi ambitioner om vækst, og kæder som Aldi og Lidl behøver netop nye markeder for at vækste, hvilket er årsagen til, at de blandt andet er gået ind i Storbritannien, lyder det i en analyse fra Matthias Queck, Research Director, LZ Retailytics.
F.eks. indtager Aldi blot en 10. plads på listen over de største dagligvarekæder i Frankrig med en markedsandel omkring 3 pct. i 2016. Det er samme markedsandel og position, som Aldi har opnået i Danmark efter 40 år herhjemme. Lebensmittel Zeitungs analyseafdeling har lavet prognosen på baggrund af kædernes tilgængelige data samt egne estimater.