Alkoholfri øl er blevet populært og lækkert

12. maj 2023 -
This describes the image
Skuespiller Allan Olsen er meget positiv over for alkoholfri øl, som f.eks. kan gøre det nemmere for festende unge at sige nej til alkohol. Han blev selv alkoholiker som ganske ung og er sikker på, at druk ville have slået ham ihjel, hvis han ikke var blevet permanent ædru.    Foto: PR
  • Salget af alkoholfri øl har oplevet vild vækst. Fra et pioner-bryggeri lyder meldingen, at kvaliteten bredt bør forbedres yderligere, så alkoholfri øl opnår et virkelig godt image.

Salget af alkoholfri øl har oplevet højt skum i en lang årrække.

Salget er næsten firedoblet siden 2014. Det viser aktuelle tal fra Bryggeriforeningen med en opgørelse over medlemmernes salg af alkoholfri øl. 

Fra 2020 til 2022 steg salget med over ni procent, og i 2022 blev der solgt pænt over syv mio. liter alkoholfri øl.

- Det er da fantastisk, at salget er eksploderet så meget. Det siger jeg, selv om jeg nok aldrig bliver en af forbrugerne, lyder det fra skuespiller Allan Olsen. 

Han har i en lang årrække ydet en dedikeret indsats for at hjælpe andre ud af alkohol- og stofmisbrug. Allan Olsen blev alkoholiker i en tidlig alder. Men som 33-årig holdt han fuldstændig op med at drikke alkohol. Han har været ædru i snart 30 år.

Nemmere at sige stop

- Smagen – og tanken om at gå rundt med en ølflaske eller et stort glas fadøl – minder mig alt for meget om min forfærdelige tid som alkoholiker. I mine perioder på antabus drak jeg dog rigtig mange NAB-øl, og jeg synes, at det er alle tiders, at man nu kan få et stort udbud af vin og øl uden alkohol. Det giver mulighed for, at mange, der ikke vil drikke for meget, får lettere ved at være med i sociale sammenhænge, hvor der er alkohol på bordet. Man skiller sig ikke så meget ud. Det gør det også lettere at stoppe efter en 'normal' øl eller to, hvor man så kan skifte til en alkoholfri øl. F.eks. hvis man skal køre bil eller tidligt op næste dag. Det gør det nemmere at sige stop – uden at man behøver sige farvel for tidligt, siger Allan Olsen.

Forventer kæmpe vækst

Brian Lindberg Hansen er bestyrer i en af landets førende supermarkeds-afdelinger for øl; i Wika Meny Køge.

Adspurgt om alkoholfri øl, lyder hans spontane respons:

- Det stikker fuldstændigt af salgsmæssigt. Jeg tror også, at vi vil se en kæmpe vækst i fremtiden, forudser øl-entusiasten og fortsætter:

- I vores ølafdeling flyttede det sig for alvor for 4-5 år siden, og efterfølgende har der været vækst hvert år. Flere bryggerier bliver bedre til at brygge alkoholfrit. Kvaliteten var ikke god tidligere. Men ved hjælp af særligt gær, kan man lave produkter, der smager godt og er til at betale. Hos os kan man få fem alkoholfri specialøl til 100 kr. 

Mange af hans kunder er optaget af motion og sundhed, og de nyder øl uden alkohol som et forfriskende alternativ til en sodavand.

Aktivt tilvalg

Carlsberg har også stor succes med alkoholfri øl.

Ifølge marketingdirektør Christian Sveigaard – der har ansvar for specialøl – har vækstraterne på området været imponerende i de senere år.

- Før blev det mest drukket af gravide eller af dem, der skulle køre bil. Øl uden alkohol var for nogle et slags nødvendigt onde. Men nu er det i høj grad  blevet et aktivt tilvalg. Det hjælper selvfølgelig, at der er kommet rigtig mange gode alkoholfri øl i segmentet for specialøl. Vi har nogle gode af slagsen, men det har konkurrenterne også. Bl.a. Mikkeller og Svaneke Bryghus, siger Christian Sveigaard.

Han fremhæver nogle af Carlsbergs egne produkter som Kronenbourg 1664 Blanc alkoholfri, Brooklyn Special Effects (med 0,4 procent), Tuborg Nul og Tuborg Classic 0,0.

Ifølge Christian Sveigaard har Carlsberg fokus på at udbygge markedet med alkoholfri øl, og han siger, at 'vi ser ind i det på vores andre mærker'.

Han understreger, at alkoholfri øl – trods den flotte vækst – trods alt kun har en beskeden andel af det samlede ølmarked. 

- Men jeg vil ikke afvise, at det med tiden kan ende med at udgøre en væsentlig større del af markedet, når der fortsat kommer nye, spændende alkoholfri øl, som danskerne får øjnene op for. I nogle sydeuropæiske lande, har alkoholfri øl markedsandele på 10 procent, men der er vi ikke i Danmark endnu, siger Christian Sveigaard.

Toppen af nydelse

Svaneke Bryghus har været pioner på området for alkoholfri øl, og adm. direktør Steen Jespersen peger på, at interessen for produkterne er stor i Danmark – og især syd for grænsen.

- Jeg var på vandretur i Tyskland for nyligt. Vi nåede toppen af et bjerg, og på restauranten drak fire ud af fem gæster alkoholfri øl. Der blev jeg alligevel forbavset. De skulle have noget til tørsten og så ud og vandre igen. Jeg tror, at det bliver meget større, end vi ser nu.

- Alkoholfri øl udgør lidt under 15 procent af vores samlede omsætning. Vi har altså meget succes med det, for de alkoholfri øl udgør jo kun nogle få procent af det samlede ølmarked. Vi præsenterer nu en ny variant, så det er noget, vi satser rigtig meget på, siger Steen Jespersen. 

Øvelse gør brygmester

Han peger på, at Svaneke Bryghus fik et forspring på området takket være deres nysgerrige brygmester.

- Jan Paul opnåede ekspertise i at lave alkoholfri øl, og det er svært at fremstille. Det stiller store krav til hygiejne-processen. Vi benytter gær, som ellers bruges til vin. Det genererer meget lidt alkohol, og man kan bevare smagen af humle og malt. Sammen med Mikkeller var vi først ude, da lovgivningen blev ændret, så man må kalde øl for 'alkoholfri', hvis det indeholder op til 0,5 procent alkohol. Da jeg begyndte i 2018 svingede vores resultater også ret meget. Vi lavede en julebryg, som var uheldig. Efterfølgende måtte vi endda kassere et batch, fordi brygningen mislykkedes. Siden 2019 har vi haft styr på processerne og holdt en kontinuerlig høj kvalitet, siger Svaneke-direktøren og tilføjer:

- Nu får vi mange roser for produkterne, bl.a. fra kunder, som skriver til os. Vi har også vundet priser, og det er vi stolte af.

- Der er andre bryggerier, der kan finde ud af det, men der er desværre også flere, som ikke kan. Jeg siger 'desværre', fordi det kan skræmme forbrugere væk fra at drikke alkoholfri øl, hvis de får en dårlig øl eller en, der ikke rigtig smager af noget. Kvaliteten skal stadig løftes for hele kategorien, for at markedet kan vokse sig rigtig stort, siger Steen Jespersen.

Tendenserne tyder på, at det kan ske, for helt aktuelle tal fra Bryggeriforeningen viser, at medlemmernes salg af alkoholfri øl i de tre første måneder af 2023 var 24,8 procent højere end i samme periode i 2022.

This describes the image


- Ved vores smagninger på bryggeriet, er mange besøgende meget positivt overraskede over, at en alkoholfri øl kan smage så godt og så meget af øl med alkohol, siger adm. direktør Steen Jespersen fra Svaneke Bryghus.  (Foto: Svaneke Bryghus)

This describes the image


Carlsberg tilbyder bl.a. et produkt som Kronenbourg 1664 Blanc alkoholfri.
 

Opdateret 12. maj 2023