De største blandt de mindste bryggerier: Svaneke og Alefarm vil sælge – men ikke sælge ud

3. maj 2023 -
This describes the image
God øl, bæredygtighed og 100 procent økologi. Det er nogle af de værdier, mikrobryggeriet Svaneke Bryghus har slået sig op på. Pioner-virksomheden har nået en størrelse og en succes, hvor det efterhånden ikke er så 'mikro' længere.   Foto: Kristoffer Linus
  • Svaneke Bryghus har sat Bornholm på det globale øl-kort, og turister hjælper med at øge kendskabet til bryggeriet. Alefarm Brewing værner om kvaliteten og begejstrer humle-entusiaster jorden rundt.

De er blandt de mindre – og de vil ikke være kæmpestore.

Det har de to bryggerier, Svaneke Bryghus og Alefarm Brewing, til fælles.

Begge er også skabt ud af rendyrket entusiasme for at forædle kvalitets-øl, og målsætningen for begge er at vokse organisk.

Vi begynder på Bornholm, hvor Svaneke Bryghus er blevet en regulær turistattraktion i den lille idylliske by med cirka 1.000 indbyggere.

Adm. direktør Steen Jespersen tøver ikke med at udstede en granitfast garanti, som burde give anerkendende nik i og omkring Svaneke.

- Vi forlader ikke Svaneke eller Bornholm. Vores øl kommer aldrig til at blive brygget og tappet andre steder end i Svaneke. Det lokale er en del af dna'et i virksomheden. 

En klar melding fra direktøren, som også har en veldefineret øvre grænse for, hvor meget øl forbrugerne kan forvente at få fra det anerkendte Svaneke Bryghus.

Føling med produktet

- I 2022 lavede vi cirka 1,6 mio. liter øl, og vi har en andel på det danske marked på omkring 0,8 procent. Vores ambitiøse mål er at nå 1 procent. Det har vi kapacitet til. Vores teoretiske kapacitet svarer til en produktion på tre mio. liter, men det realistiske er nok snarere lige over to mio. liter, siger Steen Jespersen.

Han vil bevare fokus på brygger-dyder og finde en sund balance mellem det håndlavede og det effektive.

- Vi vil gerne være større. Vi er stolte af, at vores brand er kendt, og at vi er blandt de største af de små danske bryggerier. Men vi bruger stadig håndkraft til at få humle i tankene, og vores øl lagrer 5-8 uger. Vi smager på øllen direkte fra tanken, kigger på den, og ser, om vi kan godkende den. Vi bruger fortsat alle de bedste råvarer. Men vi kan også lave 5000 liter ad gangen, for vi mener ikke, at vores økologiske øl bliver dårligere af, at mængden er så stor. Vi mener heller ikke, at øllen bliver ringere af at blive tappet med 7000 flasker i timen i stedet for med 1000 i timen, siger Svaneke Bryghus-direktøren.

Craft-pioner

Han begyndte selv i firmaet i 2018, og forinden var bryggeriet for længst vokset fra at være et lille restaurationsbryggeri til at blive en markant bornholmsk virksomhed. 

- Det begyndte i 2000 med et restaurationsbryggeri i købmandsgården, og man vidste ikke meget om ølbrygning. Forudsætningen for vækst var også begrænset af placeringen i en lille by. Men Svaneke Bryghus var blandt de allerførste pionerer på området for craft-bryggeri i Danmark. Der var entreprenørskab og vilje til innovation, og man fandt de rigtige folk. Det har præget virksomheden lige siden, fortæller Steen Jespersen.

Bryggeriets geografiske placering skulle faktisk vise sig at blive en kæmpe fordel.

- Mange af de turister, der kom til øen, syntes, at det var sjovt med bryggeriet, som tilbød et alternativ til øl fra Carlsberg og Tuborg. Svaneke-øllen blev pasteuriseret og kom på flasker og distribueret. Der blev lavet nyt bryggeri i 2007, så man kunne fremstille 5000 liter ad gangen. Det gav mulighed for at eksperimentere med flere øltyper. Brygmester Jan Paul betød rigtig meget. Han formåede at lave alkoholfri øl, hvilket er svært, påpeger Steen Jespersen og griner, da han får spørgsmålet:

Hvad er det for noget med, at I beholder noget af bryggen for jer selv?

- Ja, den er god nok. Noget af vores øl kan man kun få på vores restaurant i Svaneke og andre steder på Bornholm. Vi vil give turister helt unikke øl-oplevelser på øen. Samtidig får vi prøvet nye øltyper af. Det kan ske, at vi dropper enkelte på grund af lunken respons. Det kan jo ikke blive en succes hver gang.

Tag det roligt

En af jeres specialøl hedder 'Don't Worry'. Er det en del af ånden i Svaneke Bryghus: En lidt tilbagelænet bornholmsk det-går-nok-altsammen-filosofi?

- Ja, vi er både professionelle og præget af ø-mentaliteten med, at det hele nok skal gå. Den indstilling er noget af det fantastiske ved Bornholm. Der er også udsyn, og vi et internationalt bryggeri. Craft-øl er et globalt fænomen. Vores brygmester er tysk, hans brygger-kolleger er henholdsvis en polak og en newzealænder, vores produktionsleder er fra Burma, og marketingchefen er finsk. 

- Ølbranchen er fantastisk! Jeg har tidligere arbejdet i mejeribranchen, og jeg har ikke noget skidt at sige om den, men ølbranchen er noget helt andet. Den er befolket af mennesker, der har det sjovt sammen. Den er meget udadvendt, og der er samarbejde på kryds og tværs. Der er også rigtig mange holdninger til øl fra kolleger, kunder og entusiaster. Det er fedt. Der er ikke helt den samme passion for mælk, smiler Steen Jespersen fra Svaneke Bryghus.

Først ude

Hans beskrivelse bekræftes af Kasper Tidemann, der er grundlægger af mikrobryggeriet Alefarm Brewing i Greve.

Han giver et kæmpe skulderklap til sine brygger-kolleger på klippeøen.

- Svaneke Bryghus fortjener en større plads i historien om de danske mikrobryggerier, for det var blandt de allerførste. De formår at holde et højt bundniveau. Det er nøjagtig det samme, vi sigter mod. Deres 'Mørk Guld' er en klassiker, og bryggeriet har klart de bedste alkoholfri øl – endda med længder, siger adm. direktør Kasper Tidemann fra Alefarm.

Det fremadstormende Greve-bryggeri har scoret en lang række priser, og indgår – ligesom Svaneke – i samarbejde med andre bryggerier. 

Sød musik opstår

- Co-labs handler mest om at udvikle erfaringer om f.eks. humle og malt, og ikke så meget om at tjene penge. På den måde er folk i ølbranchen utroligt gode til at bruge hinanden på kryds og tværs. Også selv om vi egentlig er konkurrenter, siger Kasper Tidemann.

Ifølge ham er brygger-branchen kreativ, social og sjov, og den har visse ligheder med musikbranchen.

- Som mange andre mikrobryggerier, har vi vores egen merchandise. Mange ølentusiaster efterspørger t-shirts med bryggeri-logoer. Det er som heavy- og rockfans, der via tøjet markerer tilhørsforhold til f.eks. AC/DC eller Iron Maiden. Der er faktisk også et sammenfald mellem folk, der dyrker craft beer og dem, som lytter til heavy og hårdrock. Og når vi samarbejder på kryds og tværs om at lave øl, er det som i musikkens verden, hvor man er på gæstevisit hos andre bands. Det er med til at gøre bryggerbranchen sympatisk og uforudsigelig. Mange af os er meget passionerede omkring det, vi laver, siger Kasper Tidemann.

Øl-chok

Han fik en decideret åbenbaring, da han for ti år siden boede i USA og for første gang fugtede ganen med mageløst craft beer. Det var en 'Pliny the Elder' fra bryggeriet Russian River Brewing, og den unge dansker tænkte: 'Hold op, kan øl virkelig smage af så meget! Så dybt, så rundt og godt!' 

Omkring samme tid, da han var softwareudvikler i San Francisco, blev han kontaktet af en kammerat som spurgte, om Kasper Tidemann kendte nogen, der ville investere i et dansk mikrobryggeri? 

Det ville han selv, og han blev stifter.

Alefarm blev skabt. Men de unge ildsjæle skulle først lige lære at lave øl. En del bryg blev kasseret, og det begyndte først for alvor at rykke, da man i 2018 indtog større lokaler på Lunikvej 2B i Greve. Der blev investeret i et topmoderne bryganlæg, og i år ventes firmaet at åbne hanerne for 200.000 liter øl.

Spørgsmålet er så, om det nu bare er fuld fart frem mod at blive makro-bryggeri?

Meny som bannerfører

- Det er ikke vores strategi. Vi mener ikke, at man kan kombinere fokus på høj kvalitet med produktion af mange millioner liter øl om året. Historien er i hvert fald fuld af eksempler på bryggerier, som har gjort forsøget og fejlet. De magter ikke at bevare særpræg og kvalitet, når de bliver meget store, siger Kasper Tidemann.

Han glæder sig i stedet over, at Alefarm har stor succes både internationalt og på hjemmebanen. 

- Vores øl fås herhjemme i diverse specialbutikker, vinhandlere, barer og restauranter. Vi er efterhånden ude mange steder. Vi er meget glade for, at vores øl kan købes i alle Meny-butikker. Kæden er jo bannerfører for specialøl, og det er fantastisk. Det er ret almindeligt i andre lande, at supermarkeder gør meget ud af specialøl, men det er mere nyt her i Danmark, siger Alefarm-direktøren. Han lægger ikke skjul på, at konkurrencen på mikro-markedet er barsk.

- Udviklingen med stadig flere mikrobryggerier fortsætter. I 2022 steg antallet af bryggerier med 19 i forhold til 2021. Det kræver passion, viljestyrke og ærgerrighed at klare sig. Vi kæmper fra dør til dør for at afsætte vores øl, og det handler i høj grad om personlig kontakt. Vi kender vores kunder, og vi er også aktive på sociale medier, siger Kasper Tidemann. 

Date med en øl

Han har i de seneste måneder opfrisket sine it-evner, for han lancerer snart en smagfuld online-nyhed.

- Det er en app a al Twitter, hvor ølentusiaster kan lægge billeder op af øl, de drikker. De kan udveksle erfaringer og måske finde sammen om at mødes over en god øl ude i byen. Det er altså et socialt netværk for ølfolket.

Hvis der er tilstrækkeligt med ølentusiaster, udkonkurrerer I måske Facebook?

- Ja, det ville da være fint, griner Kasper Tidemann og tilføjer: - App'en skal selvfølgelig hedde Alefarm. Den er på trapperne og bliver lanceret, så snart den er godkendt.

This describes the image


Adm. direktør Steen Jespersen fra Svaneke Bryghus arbejder sammen med 12 ansatte på bryggeriet, og medarbejderne er meget internationalt sammensat.

Menys Øllaug har sammen med Svaneke Bryghus A/S og tre andre bornholmske bryggerier udviklet årets Copenhagen Beer Week festivaløl. Se video her.

 


 

 

This describes the image


Kasper Tidemann fra Alefarm: - Det er sjovt at lave nye produkter, og det giver også en markedsføringseffekt. Det holder brandet frisk og relevant for entusiaster.
 

This describes the image

Kasper Tidemann, Alefarm: - Vi er meget glade for, at vores øl kan købes i alle Meny-butikker. Kæden er jo bannerfører for specialøl.

Opdateret 4. maj 2023