Tech: Amazon afslører vigtigt nyt om kasseløse butikker

Teknologi 23. apr 2024 -
This describes the image
Amazon satser nu på indkøbsvogne, der er udstyret med selvscannere og små skærme. Foto: Amazon
  • Kundereaktioner overrasker detailgiganten

Skrevet af: Henrik Denman

Den amerikanske internetbutik Amazon skabte stor opmærksomhed i international dagligvarehandel, da den lancerede kasseløse supermarkeder. I stedet for kassemedarbejdere skulle kunderne bruge en app, og så kunne kameraer, sensorer og kunstig intelligens klare opgaven. 

Amazon skabte ny opmærksomhed, da det forleden kom frem, at Amazon dropper den højteknologiske betalingsløsning Just Walk Out i conveniencekæden Amazon Fresh, som findes i en række lande. 

En af forklaringerne på det nye skridt fra Amazon var, at den højteknologiske dagligvarebutik i virkeligheden dækker over indiske ansatte, som på video følger kunderne i de kasseløse butikker.

Nyheden om, at de kasseløse butikker overvåges af indiske ansatte er imidlertid ikke hele historien om fremtidens butiksløsning.

Amazon oplyser selv, at årsagen til at drosle ned for Just Walk Out-teknologien findes hos kunderne selv. Amazon laver løbende kundeundersøgelser, og de viser, at mange kunder ganske vist er glade for at slippe for udgangskasser, men der er andre elementer, som er endnu vigtigere for kundernes butiksoplevelse.

Det har således større betydning, at kunderne nemt kan finde bestemte varer og finde frem til dagens tilbud, at de i butikken kan følge med i regningen for de varer, de lægger i indkøbsvognen, og at de har styr på, hvor mange penge de sparer, når de forlader butikken.

De informationer vægter kunderne højere end at kunne handle i en butik, der ikke har udgangskasser.

Amazon forklarer derfor tilbagetrækningen af Just Walk Out-teknologien med, at de blot reagerer på kundernes ønsker.

Bekostelige løsninger
Den udmelding stemmer overens med, at Amazon ikke drosler ned for kasseløse butikker overalt. Amazon fortsætter med at have kasseløse butikker i de butikker, der går under navnet Amazon Go.

– Vi har på det seneste brugt meget tid og energi på at ombygge en række af vores Amazon Fresh-butikker, så vi tilbyder en bedre indkøbsoplevelse, der giver øget værdi til kunderne, mere bekvemmelighed og et stærk vareudvalg. Det har foreløbig givet positive resultater med højere kundetilfredshed og øget salg, at vi har trukket de kasseløse butiksløs-ninger tilbage, siger Jessica Martin, der er talsperson i Amazon.

Det førende nyhedsmedie i engelsk dagligvarehandel, The Grocer, peger samtidig på, at selv om kasseløse butikker kan være sød musik for nogle kunder, er der ingen tvivl om, at det er bekosteligt at indføre den nye teknologi i butikkerne. Prisen for Amazon har været høj, fordi der til det højteknologiske system skal installeres kameraer og sensorer i hele butikken.

Ifølge The Grocer kan moderne teknologi have for høj en pris selv for teknologigiganter som Amazon.

Just Walk Out-teknologien
Amazon har anvendt Just Walk Out-teknologien i nogle år. Da det kasseløse supermarked blev lanceret, forklarede Amazon konceptet:

– Vores Just Walk Out-teknologi registrerer automatisk, når produkter hentes fra eller returneres til hylderne og holder styr på dem i en virtuel indkøbsvogn. Når man er færdig med at handle, kan man bare forlade butikken. Kort efter sender Amazon kunden en kvittering og trækker pengene fra kundens Amazon-konto.

For kunderne er indkøbsturen i det kasseløse supermarked enkel. Kunden behøver bare at installere Amazon Go-appen, som man scanner på vej ind i butikken. Teknologien har herefter registreret, at kunden er i butikken, og kundens bevægelser følges nøje af butikkens kameraer og kunstig teknologi.

Teknologien registrerer hver vare, kunden tager, og varen bliver derefter tilføjet den virtuelle bon. Hvis kunden returnerer varen til hylden, bliver beløbet trukket fra igen.

Det viser sig nu, at Amazon har suppleret den nye teknologi med over 1000 indiske ansatte, der har fungeret som kassemedarbejdere. De har siddet og kigget på videomateriale for at sikre, at kunden betaler den rigtige pris for varerne. 

Europæiske kæder fortsætter
Amazon har brugt mere end fem år på at udvikle det kasseløse supermarked, og det er siden lanceret i en række lande, bl.a. England. I det centrale London har den amerikanske kæde 15 Amazon Fresh-butikker, men en af Englands største dagligvarekæder Tesco følger tæt efter med egne kasseløse butikker.

Kæden har åbnet højteknologiske conveniencebutikker, hvor kunderne handler uden at skulle gennem kassekø eller selvbetjente udgangskasser. I stedet bruger de Just Walk Out-teknologien.

I europæisk dagligvarehandel har Tesco følgeskab af en anden førende engelsk kæde Sainsbury's og tyske Aldi.

Udmeldingerne fra de europæiske kæder er, at de fortsætter med at udvikle kasseløse butikker. Amazon oplyser, at de nu vælger at satse på en anden teknologi, som kunderne har taget positivt imod, nemlig indkøbsvogne udstyret med selvscannere og små skærme, så kunderne får bedre mulighed for at følge med de vigtigste informationer: hvor er de bedste tilbud i butikken, og hvor meget sparer kunden på dagens indkøbstur.
 

Opdateret 23. apr 2024