Tech: Coop melder om stigende brug af scan-selv
-
En ny selvbetjenings-løsning, som er afprøvet i Coops testbutikker, rammer plet hos kunderne. Nu skal systemet udrulles i en række Coop-butikker i løbet af 2024.
- Vi har fået en superfed teknisk løsning, som jeg mener er landets bedste, siger Allan Kristoffersen, koncerndirektør i Coop.
Han refererer til en ny slags selvbetaling, som blev taget i brug i de to 'Coop'-testbutikker. Selv om kæde-lanceringen nu er droppet, har kunderne taget rigtig godt imod det nye bud på gør det selv-betaling.
Ifølge Allan Kristoffersen benyttede omkring halvdelen af kunderne muligheden, da den første testbutik åbnede.
Målsætning på 20 pct.
Ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark går det samtidig også godt med at få kunder til at bruge det velkendte format 'Scan & Betal', der for længst er udrullet i alle Coop's kæder.
Kunder skal downloade en app på mobiltelefonen, og man shopper ved at scanne stregkoder. Når man er færdig, bruger man f.eks. betalingskort eller MobilePay. På den måde slipper man for at stå i kø.
For et år siden oplyste Coop, at cirka otte pct. af alle transaktioner blev gennemført med 'Scan & Betal'. Nu er målsætningen for 2024, at cirka 20 pct. af alle ekspeditioner – på tværs af Coop-kæderne – skal foregå via forskellige selvbetjeningsløsninger.
Kunder i 'Coop'-testbutikkerne har reageret positivt på, at det ikke var nødvendigt med en app på mobiltelefonen, for at man kunne scanne varer. Den tilsyneladende meget populære app-fri løsning udrulles nu i 200-300 Coop-butikker i løbet af 2024.
Nemt at gå til
Jens Juul Nielsen siger:
- Vi tilskriver den højere brugsrate i testbutikkerne til flere faktorer, herunder den nemme tilgængelighed: man behøver ikke at have app’en som kunde. Samt den intuitive brugerflade og den omhyggelige integration i butiksmiljøet, som gør teknologien endnu mere tilgængelig for kunderne, siger informationsdirektøren og tilføjer:
- Vi fortsætter med at udvikle vores betalingsløsninger for at forbedre kundeoplevelsen og effektiviteten i vores butikker.
- Siden sidste år har brugen af 'Scan & Betal' fortsat sin opadgående tendens. Vi ser nu, at en endnu større andel af vores transaktioner foregår via denne metode, hvilket vidner om løsningens popularitet og brugervenlighed. Der er stadig store forskelle fra butik til butik, hvor vi har en række bybutikker, som har en meget høj scanselv-andel.
Med tiden skal lige så mange Coop-kunder benytte 'Scan & Betal' som den normale kasse.
- Vores mål er at se en betydelig stigning i brugen af 'Scan & Betal'. Vi arbejder hårdt på at gøre denne betalingsmetode lige så populær som den normale kasse. Det vil sige, at vi regner med, at 40-50 pct. af ekspeditionerne skal gennem selvbetjening, siger Jens Juul Nielsen.
Mennesket i centrum
Han forestiller sig ikke, at den hurtige teknologiske udvikling vil betyde, at det om ti år vil være sjældent forekommende, at man betjenes af en kassemedarbejder.
- Selvom teknologien udvikler sig, tror vi på værdien af den menneskelige kontakt i detailhandel. Vores kassemedarbejdere spiller en afgørende rolle i at tilbyde den service og oplevelse, som vores kunder værdsætter. Mens vi forventer, at selvbetalingsløsninger vil blive mere fremtrædende, forudser vi, at kassemedarbejdere fortsat vil være en vigtig del af Coop's butikker. En vært i selvbetjeningsområdet kan f.eks. give gode råd til madlavningen, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
Overalt i Rema 1000
I Rema 1000 kan kunderne bruge kædens 'Scan selv'-app i samtlige butikker. For et år siden lød meldingen fra kæden, at kunderne har taget godt imod 'Scan selv'-muligheden.
Dagligvarehandlen.dk har spurgt til, hvor meget kunderne benytter 'Scan selv' – og hvad målsætninger er på området?
Kommunikationschef Jonas Schrøder fra Rema 1000 svarer, at virksomheden ikke oplyser sådanne tal.
På spørgsmålet om, hvorvidt kassemedarbejdere vil være et særsyn om ti år, svarer han:
- Vi tror på, at den menneskelige kontakt altid vil være vigtig.
Udbygget i Netto
Det er ikke lykkedes for Dagligvarehandlen.dk at få svar fra Salling Group om den aktuelle status for 'Scan&Go' og 'SelvScan'.
Netto-kæden oplyste i et LinkedIn-opslag i november sidste år, at man 'snart kan betale med Scan&Go i alle vores 530 butikker. I samarbejde med Uncle Grey, er vi derfor glade for at kunne præsentere vores nye visuelle identitet på Scan&Go, så endnu flere danskere kan springe køen over og få tid til mere af alt det sjove.'
'Scan&Go' kan tilgås i appen 'Netto+'.
Kæmpe dilemma
På det internationale marked er situationen mudret, når det gælder om at profitere på løsninger, hvor kunder selv klarer betaling i butikker.
I England og USA har dagligvarekæder oplevet en bølge af tyverier, der har fået flere forretninger til at trække i land med scan-selv-muligheder.
Men kæderne er i et stort dilemma. Mange butikker kæmper samtidig med at rekruttere tilstrækkeligt med ansatte, og her kan nye teknologiske nybrud være med til at begrænse bemandingen.
Pensionsmodne systemer?
I 2024-rapporten 'Fremtidens dagligvarehandel' (Fonden af 1. oktober 1959 og Pej gruppen – scandinavian trend institute) kan man læse følgende konklusion:
- Når der findes systemer som hos Amazon, Tesco og mange andre, hvor kunden ikke selv behøver scanne sine varer, og der findes systemer, hvor man bare fylder varer i en indkøbsvogn, som selv holder styr på betalingen, er der ingen tvivl om, at de variationer, vi ser her i Danmark af scan og betal-teknologien, er blevet forældede, inden de overhovedet er slået an. De repræsenterer dog en betydelig investering for dagligvarekæderne, og derfor bliver de næppe taget ud af drift lige foreløbig, lyder det i rapporten.
Flemming Birch, der er ekspert i forbrugertrends og detail, forestiller sig heller ikke, at de forskellige gør det selv-systemer er på snarlig retur.
- Vi kommer næppe til at se 'Just Walk Out' (betaling bl.a. baseret på omfattende kameraovervågning, red.) i stor stil i Danmark, da investeringerne allerede er lagt i scan-selv. Det er dyrt og ikke noget, man lige skrotter, fordi der er kommet noget smartere, vurderer han.