Tech: Fleksibel levering af dagligvarer med droner

Teknologi 2. maj 2024 -
This describes the image
Dronarlevererance med svenske fastelavnsboller. To kg er maxlast under en test, men den grænse ventes at kunne øges. Foto: Torsby Kommun
  • En fjerntliggende svensk kommune har testet dronelevering af mad. Formålet er at gøre indkøb lettere for beboere, der bor langt fra den nærmeste dagligvarebutik, men også at beskytte landdistrikternes butikker.

Skrevet af: Johan Erichs

Luftrummet omkring den värmlandske kommune Torsby med godt 4.000 indbyggere har for nylig fået en ny gæst fra luften.

Droner, der leverer mad.

- Hjemlevering med droner kan øge servicen for dem, der bor i tyndt befolkede områder, og det kan også betyde mere salg til landbutikker, siger projektleder Johan Erlandsson.

Projektet er støttet med en mio. svenske kr. og størstedelen er finansieret af EU's landbrugsfond med 800.000 svenske kr.

Droneleverancerne har stået på i et par uger i løbet af vinteren, og en ny test vil blive gennemført til sommer

- Vi har foretaget en undersøgelse blandt beboerne, og 62 pct af dem, der har svaret, siger, at de vil bruge dronetjenesten mindst én gang om måneden, hvis det koster 90 svenske kr. pr. levering. Der er bestemt en interesse og nysgerrighed især blandt kvinder, som måske ser fordelen på en anden måde end mænd, siger Johan Erlandsson.

Et argument for dronelevering er, at det i mange tilfælde er billigere at handle via droner end at sætte sig ind i bilen og selv køre til butikken.

- Jeg tror dog, at mange ser tidsaspektet som den største fordel. De kal ikke bruge tid på supplerende indkøb. Især når man har en eller anden svær situation i hjemmet såsom syge børn, besvær med transport eller dårlig fremkommelighed på vejene.

I testen er dronens maksimale belastning begrænset til to kilo. Den tekniske envejsrækkevidde for dronen er over 100 km, men i testen er leveringsradius begrænset til ti km, hvilket nogenlunde svarer til butikkernes normale opland.

Vejret er en faktor

Som med al flytrafik påvirker vejrforholdene dronerne. Det, der kan forstyrre maddronen, er frem for alt kraftig vind.

- Mere end ti meter i sekundet i 100 meters højde med det valgte dronefirma til testen ude af stand til at flyve. Derudover har vi krav fra den svenske myndighed Transportstyrelsen om, at der på flyvetidspunktet skal være en skybase på mindst 1000 fod, hvilket betyder, at skyerne ikke må være lavere end 300 meter over jorden. Årsagen er, at eventuelle ambulancehelikoptere skal kunne se dronen. 

- Nogle påpeger dog, at dette krav bliver fjernet, fordi man simpelthen ikke flyver med dronen, når en ambulancehelikopter er i nærheden. Sådan fungerer det i Norge, og det burde være samme princip i Sverige, siger Johan Erlandsson.

Kunder bestiller varer via sms og betaler forud via Swish-mobilappen.

Den indledende vurdering af testen viser, at kunderne ønsker mulighed for at købe mere mad end blot to kilo.

- Øget vægtkapacitet ser ud til mest at være en teknisk udfordring, og det er sandsynligt, at vi vil se øget lastekapacitet ret hurtigt.

Det er ikke kun dagligvarer, der er interessant til dronetransport.

- Måske ligger det helt store potentiale i take-away, mange steder i verden er færdigretter det mest populære at få leveret via drone. Det er muligt, at vi tester leveringen af færdigretter i næste test.

Hurtig levering tæller

I praksis pakkes varerne manuelt i butikken i en lille specialfremstillet bølgepappakke og hænges på en krog under dronen. Dronen flyves af en specialiseret dronepilot, og når dronen når målet, stopper den i luften, og kassen med godset fires ned ved hjælp af en snor. Pakken frigøres automatisk fra krogen. 

I testen skal modtageren af sikkerhedsmæssige årsager være hjemme, når leveringen ankommer. Dronepiloten sidder på afstand (Trondheim) og styrer.

Hastigheden på den batteridrevne drone er 100 km/t.

- Under flyvningen har piloten og dronen direkte kontakt.

Under test har det i gennemsnit taget 20 minutter fra bestilling til levering.

Kan droneleverancer blive et fremtidigt konkurrencedygtigt værktøj for dagligvarehandlen?

- Helt klart og derudover er der en positiv klimaeffekt. Hvis der bruges en drone med vinger, får vi en væsentlig reduktion i brugen af energi. Til sammenligning trækker dronen en tiendedel af, hvad en elbil trækker, slutter Johan Erlandsson.

Vigtig service

Magnus Lundgren driver butikken ICA Nära i Östmark uden for Torsby. Butikken er med i dronetesten.

- Vi ser droneleverancer som en god service til kunder, der ikke kan eller ønsker at komme i butikken, det kan være svært at køre bil eller håndtere sygdom. På sigt tror jeg, at denne service kan blive meget vigtig og afgørende for, om folk kan blive på landet, når de bliver ældre, siger Magnus Lundgren. 

Han fortsætter:

- Administrativt har det været meget bekvemt og enkelt. En person fra dronefirmaet var på stedet og stod for hele processen.

De mest populære varer under testen har været mælk, kaffe og slik.

Kunne dette være en fremtidig transportform?

- Så længe det ikke blæser for meget, kan droneleverancer fungere overalt, slutter Magnus Lundgren

Potentiale

Klas Hjort er logistikforsker ved Lunds Tekniske Universitet. Han ser fordele ved droneleverancer, især når det kommer til områder, der er svære at nå med andre transportmidler.

- Der er helt sikkert et potentiale der. Det, der står i vejen i dag, er alle begrænsningerne på vægt og rækkevidde.

En bekymring ifølge Klas Hjort er dog, at kunden skal være hjemme for at modtage leveringen, og kunderne vil sjældent have en anden tid til at passe ind i en stresset hverdag,

- Men investeringen er spændende og udviklingen går stærkt. Lykkes det at tilpasse systemerne og lempes lovkravene, så kan droneleverancer blive et effektivt supplement, slutter Klas Hjort.

 

This describes the image

- Forsøget med droneleverancer er gået godt. Især for kunder, der bor langt fra deres nærmeste butik, er servicen et godt supplement, siger projektleder Johan Erlandsson. Billede: Torsby kommune


 

Opdateret 2. maj 2024