Tech: Smart-betaling på fire hjul
-
Ny teknologi kan udløse butiksbesparelser og gøre det nemmere for kunderne at handle. Men er forbrugerne klar til at hoppe med på den avancerede indkøbsvogn?
Fremtiden er ankommet. Fyld varer i en 'intelligent' indkøbsvogn, og forlad butikken uden at skulle stå i kø ved kassen.
De kaldes 'smart carts', og de intelligente indkøbsvogne kan være på rullende vinderkurs. Der er nemlig tale om en teknologisk betalingsløsning, der både kan spare personaleomkostninger og som kan gøre indkøb nemmere for kunden.
Leverandører tilbyder forskellige typer 'smart carts', og de kan være udrustet med kameraer, vægtmåler, stregkode-scanner og skærm. Kunden kan altså – hvis alt går vel – lægge varer i vognen, overvåge indkøbene på en skærm, og betale med mobiltelefon eller kort på vej ud af butikken.
Man kan via skærmen også få hjælp til at finde produkter og tilbud.
Sådanne 'smart carts' er taget i brug verden over, og efter tilbagemeldinger fra butikker og forbrugere er leverandørerne nu også nået så langt med forbedringer, at de smarte indkøbsvogne har overstået de værste børnesygdomme og er kommet ned i pris.
Der er lanceret en tyverisikring, hvor butikspersonale og kunde kan alarmeres, hvis der er usikkerhed om, hvilke varer der er i vognen. F.eks. hvis noget er scannet forkert.
Op i gear
Dermed kan vejen altså være banet for en fremtidig paradekørsel af smarte indkøbsvogne i danske dagligvarebutikker.
Ifølge Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia, vil nye teknologiske løsninger også snart indtage det danske marked:
- De betjente kasser, som vi kender det, vil forsvinde. Det bliver en af de første ting, vi kommer til at se for alvor forsvinde inden for en kort tidsperiode, spåede Dorte Wimmer i et interview til Berlingske i december sidste år.
Hun forudså også, at de kameraovervågede butikker, som Amazon er kendt for, vil blive introduceret herhjemme 'inden for nogle år'.
En betalingsmetode, hvor kunden blot skal registrere sig og derefter tage for sig i butikken. Overvågningen muliggør, at kunden forlader butikken uden at skulle bruge tid på betaling. Når man er ude ad døren, modtager man en kvittering for indkøbet.
- Teknologien er der allerede, så det er bare et spørgsmål om tid, hvornår kæderne vil prioritere det økonomisk, for det er en meget stor investering – især på grund af de mange dyre kameraer, fortalte Dorte Wimmer til Berlingske
Fjernstyret overvågning
I mellemtiden er denne løsning ramt af tilbageslag. Det kom for nyligt frem, at Amazons kameraovervågede betalingsløsning angiveligt ikke er helt så højteknologisk, som man skulle tro.
Det meget omkostningstunge 'Just Walk Out'-system påstås at være afhængigt af omkring 1000 ansatte i bl.a. Indien, som fulgte med via video og kontrollerede betalingerne. Amazon valgte at droppe 'Just Walk Out'-løsningen i en del butikker.
Herhjemme var det heller ikke nogen succes, da Netto i 2022 testede digitale kundevogne i fem butikker. Vognene stod stille meget af tiden.
- Danskerne viste sig ikke at være modne til den nye teknologi, fortalte Netto-direktør Braw Bakir til Dagligvarehandlen.dk i begyndelsen af 2023.
En kæp i hjulet: Netto og direktør Braw Bakir ville i 2022 bogstavelig talt gerne udrulle intelligente indkøbsvogne på det danske marked. Men forbrugerne var ikke med på at skubbe til vognene og udviklingen.
Han forklarede, at kunder oplevede en psykologisk barriere. De følte sig usikre på, om varerne reelt blev scannet af de indbyggede kameraer, når produkterne blev lagt i vognen.
Fra Coops side vil man dog ikke afvise, at de digitale indkøbsvogne kan vinde indpas i nogle butikker.
- Vi holder øje med forskellige teknologiske innovationer, herunder 'smart carts', og vurderer deres potentiale i forhold til at forbedre kunderejsen og effektiviteten i vores butikker. Vi er altid åbne for nye tiltag, der kan styrke vores tilbud og serviceniveau, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark til Dagligvarehandlen.dk.
Vogne i overhalingsbanen
De digitale indkøbsvogne bliver stadig bedre og udbredelsen større. Den franske detailhandelsgigant, Carrefour, har f.eks. gode erfaringer og får positive tilbagemeldinger fra kunder.
Carrefour valgte ved årsskiftet at udvide et projekt, så et stort antal 'Cust2Mate'-vogne blev leveret til udvalgte butikker. Ifølge Guillame Cocovi fra Carrefour, chef for strategi og transformation, kan det på sigt betyde, at de digitale indkøbsvogne vil blive taget i brug i flere af virksomhedens butikker spredt over hele landet.
Stik modsat tendens
Flemming Birch er ekspert i forbrugertrends og detail, og han er ingen fortaler for scan selv-apps. Han ser det mest som løsninger, hvor kunderne sættes til at varetage butikkens opgave.
Flemming Birch vender derimod tomlen op for de digitale indkøbsvogne, hvis de er brugervenlige og hjælper kunderne med at slippe hurtigt gennem kasselinjen. Han mener dog, at de enkelte kæder skal tage stilling til, hvilken grad af service og kundepleje, de vil levere.
- Hvis man virkelig vil have mange til selv at scanne og betale, kan man jo nøjes med at have én kasse åben og så tilbyde kunderne 10 procent i rabat, hvis de selv scanner. Så skal de nok bruge det. Men spørgsmålet er, om kunderne er med på den. Man kan også gå den stik modsatte retning. Den hollandske supermarkedskæde Jumbo har det princip, at hvis man er nummer fire i køen, så er varerne gratis. Det koster måske en plovmand en gang imellem, men det skal holdes op mod investeringen i selvscanningskasser og mobilløsninger. Oven i købet får Jumbo ubetalelig goodwill, har Flemming Birch tidligere udtalt til Dagligvarehandlen.dk.