Friland rykker tæt på en milliardomsætning
-
Danish Crowns økologiske selskab Friland løfter omsætningen med 16 procent og leverer en rekordomsætning. Trynen er sat i sporet til en omsætning, som runder en milliard kroner årligt
Frilands salg af økologisk kød og kød med høj dyrevelfærd er vokset i regnskabsåret 2020/21. Selskabet, som er ejet af Danish Crown, kommer ud af året med en omsætning på 998,9 mio. kr. Det er en vækst på 16 procent og den højeste omsætning i selskabets historie.
Friland er den største europæiske leverandør af økologisk grise- og oksekød, og blandt verdens største.
- Vi er stolte over, at vi har nået en rekordomsætning. Det er både Frilands, men også Danish Crowns ambition at levere kød af høj kvalitet og med god dyrevelfærd, og vores høje omsætning viser, at det også er efterspurgt hos forbrugerne, siger CEO i Friland, Claus Hein.
Den økologiske markedsandel på kød ligger relativt lavt, når man sammenligner med andre fødevarer, men salget stiger støt år efter år, hvad det nye regnskab fra Friland sætter to streger under.
I foråret kunne Dagligvarehandlen bringe nyheden om, at Dagrofa fra 2019 til 2020 har oplevet en vækst på 25 pct. på salget af økologisk kød, og Coop har i samme periode oplevet en stigning på 15 pct. Også Rema 1000 meldte allerede i foråret om betydelig vækst i kategorien.
Friland skriver i en pressemeddelelse, at den høje omsætning bl.a. skyldes et øget salg på eksportmarkederne, og at Friland har fastholdt sin markedsandel i Danmark. Samlet set er det fortsat salget af dansk økologisk kød, som fylder mest i Friland med godt 70 procent af salget. Salget til danske kunder udgør knap 40 procent af omsætningen.
Friland kan i 2020/21 se salget af økologisk grisekød fra de danske andelsejere vokse med 97 mio. kr. til 467 mio. kr. Salget af dansk økologisk oksekød lander i året på 241 mio. kr., hvilket er en stigning på fire procent.
Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, er meget tilfreds med Frilands udvikling, og han understreger, at selskabet spiller en væsentlig rolle i udviklingen af Danish Crown. Friland udgør et stærkt brand for koncernen, som gerne vil satse mere på økologi og bedre dyrevelfærd.
I et netop offentliggjort regnskab fra Danish Crown for 2020/21 viser tallene en rekord i nettoresultatet, der går frem med over 5 pct. til næsten 2,3 mia. kr.