Danish Crown sigter mod en bæredygtig fremtid

Bæredygtighed 26. aug 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Adm. direktør i Danish Crown, Jais Valeur, er en af de fire topchefer i landbruget, der har skrevet det åbne brev til politikerne. Foto: Danish Crown
  • Bæredygtige produkter skal være med til at differentiere Danish Crown på det globale marked og fremtidssikre produktionen i Danmark, siger topchef Jais Valeur

Skrevet af: Søren Tougaard

Den danske befolkning fylder i sagens natur ikke meget i en verden, der snart runder 8 milliarder mennesker.

Trods vores beskedne størrelse er Danmark gået allerforrest i klimakampen. Sidste år vedtog Danmark - som verdens første land - en bindende klimalov. Målet er en 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030 målt i forhold til 1990 samt at være klimaneutral senest i 2050.

Også Danmarks allertungeste virksomheder har høje klimaambitioner.

En katalysator for det arbejde er blandt andet FN’s 17 Verdensmål for en bæredygtig udvikling. Netop bæredygtighed var til debat, da Food Organisation of Denmark arrangerede Food Week Symposium på Aros Kunstmuseum, som en del af den århusianske fødevarefestival, der fandt sted midt i august.

Her diskuterede et panel bestående af blandt andre Danish Crowns topchef Jais Valeur, Arlas topchef Peder Tuborgh, Søren Ejlersen, kok og medstifter af Aarstiderne samt Leif Nielsen, branchedirektør for Dansk Industri Fødevarer, potentialet i en bæredygtig fødevarebranche.

Med en omsætning på 61 mia. kr. er Danish Crown også i international målestok en stor fødevarevirksomhed.

Her har ledelsen sat sig for at halvere slagterigigantens CO2-udledning i 2030 og blive helt klimaneutral i 2050. Især 2030-målet er Jais Valeur helt tryg ved, mens det langsigtede mål om 29 år vil afhænge af ny teknologi og ny viden.

- Vi er kommet rigtig langt de senere år, og vi kan sikkert gøre endnu mere. Vi har fået klimacertificeret 6000 landmænd, og det betyder, at vi begynder at arbejde helt systematisk med at bringe CO2-udledningen ned. Vi har fået bæredygtigt soja i hele produktionen, og vi har lige meddelt, at vi udfaser palmeolien. De her skridt tager vi hele tiden, siger Danish Crowns topchef. Han fortæller, at Danish Crown på ti år - fra 2005 til 2015 - har reduceret udledningen med 25 pct., men Jais Valeur erkender også, at der er lang vej til målet om fuldstændig klimaneutralitet.

- Vi er på rette vej, men vi taler om nogle biologiske processer, som ikke kan omstilles, ligesom når man elektrificerer biler. Vi kan ikke bare tænde og slukke for kontakten, siger han.

Forbrugere skal presse på

Debatten omkring klima og bæredygtig fødevareproduktion er kun taget til i styrke de senere år.

Her har Danish Crown også været i skudlinjen. Også selv om produktion af svin ligger et godt stykke nede på listen over de mest klimabelastende fødevarer med 4,6 kilo CO2 per kilo spiseligt kød, ifølge beregninger fra Institut for Agroøkonomi under Aarhus Universitet.

Slagerigigantens største kritikere så hellere et fuldstændig stop for al kødproduktion i Danmark – og hellere i dag end i morgen. Men det vil gå ud over velfærden, lyder det fra Valeur.

- Vi skaber 26.000 arbejdspladser og står for 3,5 pct. af hele den danske valutaindtjening, så der er en stor velfærdsdimension. Og hvis vi holder op med at producere, så flytter produktionen bare til Polen. Det er ikke en tom trussel, det er fakta. Derfor starter det med, at vi ændrer folks spisevaner. Vi har ikke en ambition om at skubbe leverpostej og frikadeller i hovedet på alle. Vi klarer os uden. Men ønsket skal komme fra forbrugerne, så skal vi selvfølgelig omstille os, siger Jais Valeur.

Stop for volumenknappen

I mange år er Danish Crowns toplinje vokset i takt med, at der blev slagtet flere og flere svin.

Den vækststrategi er dog fortid. De næste fem år er det målet at fastholde tilførslerne af grise på det nuværende niveau. I stedet vil Danish Crown skabe mere værdi ud af de råvarer, som ejerne leverer.

Derfor vil slagterigiganten over de kommende år investere op imod 12 mia. kr. i virksomheden, heraf ca. halvdelen i produktionsapparatet, mens der er behov for at investere 4-5 mia. kr. blandt landmændene i teknologi og nye stalde. Og planen om mere værdi i produkterne skal skabes ved at søge tættere mod forbrugerne, siger Jais Valeur.

- En stor svensk kunde i detailhandlen lavede en analyse af, hvad folk tænker på, når de går ud af supermarkedet. Nummer et var: hvad skal vi have at spise i aften? Så hvis vi kan komme tættere på forbrugeren ved at lave flere måltidsløsninger eller måltidskomponenter, så tror jeg, det er det, der er fremtiden i et value-up. Det er ikke at lavere finere koteletter - det er det måske også - men det er at lave måltidsløsninger, hvori gris indgår, siger han.

Har I fået nok kredit for det arbejde, I har lavet?

- Det ved jeg ikke. Det tænker jeg ikke på, men vi har et særligt ansvar, fordi vi er en stor dansk virksomhed. Jeg tror virkelig på, at det her er vigtigt. Hvis vi som dansk virksomhed i et højlønsområde skal leve på langt sigt, skal vi kunne differentiere os. Og det kan vi på bæredygtighed og klima. Hvis vi ikke lykkes med det, bliver vores fremtid vanskelig. Så bæredygtighed er vigtigt og på toppen af agendaen, siger Jais Valeur.

Opdateret 26. aug 2021