Arla-landmænd har taget pointsystem til sig

Bæredygtighed 28. aug 2024 -
This describes the image
Med FarmAhead™ Technology bliver Arlas landmænd belønnet for deres tiltag. Jo mere handling, jo mere bliver de betalt for deres mælk. Foto: Arla
  • Arlas landmænd høster stadig flere point via et sindrigt system, som bl.a. skal beskytte natur og biodiversitet. 

Arla har udviklet en værktøjskasse med datadrevne og videnskabsbaserede teknologier, så Arlas landmænd kan hjælpes på vej, hvis de vil gennemføre såkaldt 'bæredygtighedsomstilling på gården'. 

Det kaldes FarmAhead™ Technology, og Arlas landmænd belønnes for deres tiltag. Jo mere handling, jo mere bliver de betalt for deres mælk.

Større pointhøst

Arlas pointbaserede system tilskynder til klima- og miljømæssige bæredygtighedsaktiviteter og konkrete tiltag, der reducerer udledningen af CO2e eller er med til at beskytte natur og biodiversitet. Hver point, som landmanden opnår, udløser 0,03 eurocent per kilo mælk, man leverer til Arla. 

Aktiviteter med størst forbedringspotentiale udløser flest point, og der er i øjeblikket mulighed for at få op til 80 point.

Ifølge Arlas halvårsregnskab er der stigning i bæredygtighedsinitiativer på landbrugene.

Siden aktiveringen i juli 2023 har Arlas landmænd fortsat øget pointgennemsnittet – fra 49 til 53 i andet kvartal af 2024.

Det er Arlas ambition at reducere udledningen på gårdene med 30 procent i 2030. 

Arla oplyser, at man på baggrund af de datadrevne og forskningsbaserede aktiviteter og værktøjer har formået at reducere næsten en million tons CO2e på to år.

Kunde-opbakning

- Med den konkurrencedygtige mælkepris og den stærke tillægsbetaling er vores landmænd i stand til fortsat at investere i bæredygtighedsindsatser. Jeg er stolt af, at vores andelshavere har implementeret flere emissionsreducerende tiltag og forbedret deres præstation, siger Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.

Gennem FarmAhead™ Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. 

Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead™ Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.
 

Opdateret 29. aug 2024