Månedens sælger: Tina siger ”på gensyn” – ikke ”farvel”
-
Tina Koch har været sælger for Arla Foods i 32 år. Hun er vellidt i danske supermarkeder og varehuse, hvor rigtigt mange er på fornavn med hende
- På en måde er mine kunder jo også en slags kolleger. Sådan ser jeg i hvert fald på det, siger konsulent Tina Koch, som har været ansat i Arla Foods (tidligere MD Foods) siden 1992.
Hun har kørt landet tyndt som sælger for mejerigiganten, og Bornholm er den eneste landsdel, hun ikke har haft med at gøre rent professionelt.
Tina er noget af en legende i danske supermarkeder og varehuse, hvor hun hjemmevant bevæger sig omkring for at sælge og tilse Arla Foods produkter.
Hun husker ansigter og navne og hilser på alt fra servicemedarbejdere til chefer. Den 53-årige konsulent er styret af en naturlig nysgerrighed.
Hverdags-koncept
- Jeg hilser på alle, jeg møder i butikkerne. Den unge flaskedreng, jeg talte med for 32 år siden, kan i dag være blevet chef. Jeg ser det enkelte menneske og kan li' at opnå kontakt og forståelse. Jeg er glad for de mange daglige møder på farten, og det gør selvfølgelig mit sælgerarbejde lettere. Efterhånden kender jeg rigtig mange 'kollegers' personlige historie om ægtefæller og børn, og den slags interesserer mig bare. Uanset, hvem jeg besøger, så siger jeg altid 'på gensyn' og ikke 'farvel'. Det kan godt være, at der går helt op til 10-15 år, før jeg ser folk igen. Måske i en anden butik, fordi mange i branchen skifter arbejdsplads. Men relationer er nu engang det vigtigste i mit job, sammenfatter Tina Koch.
Topdedikeret
- Jeg elsker mit arbejde, og det har fyldt meget i årenes løb. Jeg er meget ambitiøs. Ikke kun på egne vegne. Jeg føler faktisk også, at jeg har et ansvar overfor mine kunder og butikkerne. Jeg skal ikke bare sælge, jeg skal også rådgive og inspirere, siger Tina.
Følgende fortæller en del om hendes engagement: Da hendes tre børn var små – og hun dengang var teamleder – kørte hun på hverdage frem og tilbage mellem Odense og København for at passe sit job. Det klarede hun takket være god opbakning fra sin mand.
Børnene er nu blevet voksne, og parret bor stadig i det nordlige Odense. Men i dag er Fyn hendes distrikt, hvilket gør hverdagen lidt nemmere. Tina opsøger dog ikke nemme løsninger.
Ikke en robot-tjans
Kan du holde en rimelig arbejdstid?
- Jeg er først færdig, når opgaven er løst. Jeg går ikke op i arbejdstid. Kunden skal være tilfreds, når jeg forlader butikken. En opstilling skal stå pæn og indbydende, så der forhåbentlig kan sælges en masse varer. Mine kunder skal gerne sige: 'det var dejligt at have besøg af Tina'. Der skal være værdi i det for dem. De skal få inspiration, nyttige tal eller en god udstilling, og aftaler skal holdes.
- Vi Arla-konsulenter er heller ikke robotter, der farer omkring. Vi har meget frihed til at opnå resultater efter de rammer, der nu er sat. Det er frihed under ansvar, siger Tina.
Branchevant
Drømmen var egentlig at blive sygeplejerske. Men som 15-årig blev hun grebet af detailbranchen, da hun fik job i bagerafdelingen i den daværende Spar Søhus i udkanten af Odense.
Det blev vekslet til en læreplads, og hun nåede helt til top i branchen som Fakta-butikschef. Her blev Tina fascineret af MD Foods, som leverede populære varer, der skubbede godt til omsætningen. MD Foods fik dengang bragende succes med lancering af 'Kærgården'.
Tina søgte – og fik – job i den store virksomhed. Hun var den første kvindelige sælger, og hun har haft kæmpe nytte af, at hun er tidligere butikschef.
Kæler for produkter
- Når jeg går ind i en butik, styrer jeg ofte direkte mod vores produkter. Jeg rykker lidt rundt på varerne, rydder op, fjerner pap, eller hvad der nu kan forbedres. Hvis der er Arla-varer på lageret, som der er plads til i butikken, så får jeg dem sat frem. Det tager medarbejderne med et smil. Efter et besøg, hvor jeg ikke fik hilst på chefen, kan jeg få en besked i stil med: 'Jeg kan se, du var her tidligere!'
Hvad er de største forandringer i branchen i forhold til 1990'erne?
- Det er, at alle butikker er udfordret på lønomkostninger, fordi konkurrencen nu er utroligt hård. Så der er begrænsede hænder til at løfte de mange opgaver i butikkerne. Derfor gælder det virkelig om at få afsat mange varer. Der er travlhed, og det er ikke sikkert, at der lige er tid til at snakke med mig, når jeg kommer på besøg. Vi tager meget på mail og sms, og man kan skrive til mig når som helst: F.eks. hvis en butik mangler en kvart palle med koldskål, så løser jeg det. Jeg hjælper jo også gerne med relevante tal, som kan vise, hvordan den enkelte butik placerer sig i forhold til resten af kæden. Det er sådan noget en chef kan finde på at spørge om – og jeg elsker den slags specifikke spørgsmål.
Stærk kaffe
Hvordan er en rigtig god dag på jobbet?
- Det er, når jeg samarbejder med kunderne, og vi lykkes sammen. Det kan være, at jeg kommer ud i en butik og får at vide, at køleskabet med 'Starbucks' har gjort en kæmpe forskel.
- Det er også rigtigt spændende med nye lanceringer, og dem har vi mange af. Det kan ikke undgås, at nogle produkter ikke slår an. Men det gør arbejdet udfordrende. Vores 'Protein'-produkter har været på markedet i flere år. Vi begyndte i det små, men nu oplever vi stadig større vækst. Det er fem gange så stort, som for fire år siden. Lige nu lancerer vi produktet, 'Jörd', som er vores havrebaserede drikke og syrnede havreprodukter. Vi får opbakning fra butikkerne, selv om begyndelsen er svær. Det var det også med f.eks. Starbucks. Men vi har gavn af den tillid, vi har opbygget i årenes løb.
Efter 32 års loyalt arbejde for MD Foods og Arla Foods tyder det ikke på, at du søger andre steder hen?
- Nej, jeg er tilfreds. Der er ikke to dage, der er ens. Der er hele tiden møder med nye mennesker, der er nye lanceringer – og samtidig skal vi tage hensyn til, at verden ændrer sig. Det er rigtigt spændende, siger den fynske salgs-specialist, Tina Koch.