Månedens sælger: Én ting er ikke, som da far var sælger
-
27-årige Mads er fremadstormende sælger i Nestlé: Verdens største fødevare- og drikkevarekoncern. Men når han møder kunder på hjemegnen, er han helt nede på butiksgulvet.
Bed ham ikke om at sidde stille og glo på en skærm dagen lang. Mads Brinchs Rosendal Mortensen er – om ikke ligefrem 'Born to Be Wild' – så i hvert fald født til at være på farten.
Han kører på hverdage masser af kilometer i sin lynhurtigt accelererende og sporty 'Tesla Model Y', og han er et kendt ansigt i vestsjællandske butikker.
- Jeg foretrækker at være ude i marken. Ikke at sidde for meget bag et skrivebord. Jeg er vild med at have føling med selve varerne og tale med dem, jeg møder i butikkerne. Jeg føler, at jeg er rigtig tæt på mine kunder, og det giver mig en daglig glæde. Vi har et virkelig godt samarbejde, siger 27-årige Mads, som er salgskonsulent/field sales specialist for Nestlé Danmark.
Han blev for nyligt forfremmet fra junior-salgskonsulent til salgskonsulent med ansvar for eget distrikt – Vestsjælland – og ledelsen i Danmark giver ham højt hævet tommel op for indsatsen.
Attraktiv gigant
Mads satte kursen mod erhvervslivet med en hhx-uddannelse, og efter nogle småjobs fik han arbejde som mercer. Han var opsøgende medarbejder for forskellige leverandører og lavede udstillinger og fyldte varer op i butikker i Nordsjælland.
Mads fik flere gange følere fra andre virksomheder, men det var ikke lige stillinger, der for alvor fristede. Efter tre års arbejde blev han kontaktet af en Nestlé-ansat, som også kørte i området, og Mads blev opfordret til at søge en ledig stilling.
- Jeg ville gerne arbejde med fede brands og i en virksomhed, som jeg kunne se mig selv i. Der var Nestlé helt oplagt. Det er verdens største føde- og drikkevare-virksomhed, og det gør selvfølgelig jobbet helt vildt spændende, siger Mads Brinchs Rosendal Mortensen.
Kultur-klask
Han tiltrådte som 24-årig i november 2021. Begyndelsen var spændende – men også temmelig overvældende for det unge salgstalent fra Gislinge.
- Det var noget af et kulturchok at komme i Nestlé. Det var lille mig fra en lille by i Vestsjælland – og så kom jeg ind i varmen i en kæmpe multinational virksomhed.
- Jeg skulle lære mange at kende og sætte mig ind i en del. Men heldigvis er jeg blevet vist til rette og hjulpet godt på vej – uden at føle det store pres på mine skuldre. Min chef og mine kolleger har været utroligt dygtige til at give mig tid og plads, siger Mads.
Kan du nogle gange mærke den enorme multinationale maskine, der rumsterer under fødderne på dig?
- Det kan jeg. Konkret ved at rigtig meget kommunikeres på engelsk. Der er også mange beslutningsled.
Du er bindeled mellem de mange overordnede ambitioner og den lokale butik. Når du taler med købmænd og butikschefer, bruger du så fancy fagtermer?
- Nej, nej, det er helt nede på jorden. Endda helt nede på landbrugsjorden, når jeg er ude i butikker på landet. Jeg er sidste led i salget. Jeg bruger klar og dagligdags tale og prøver at få en god dialog. Jeg møder også kunderne med en god portion ydmyghed. Der er stor forskel på tonen i de forskellige områder, og man skal kunne tilpasse sig.
I fars hjulspor
Mads Rosendal havde en kort periode job i Spar Rørvig, men ellers trækker han ikke på erfaring som butiksansat.
- Min indgang til arbejdet er lidt anderledes end for andre i min branche. Flere af mine Nestlé-kolleger har taget karriereturen via jobs i butikker. Jeg har til gengæld mere indsigt i dagligdagen hos leverandører. Allerede da jeg gik på Slotshaven Gymnasium i Holbæk vidste jeg, at jeg ville ud og køre som salgskonsulent. Det har jeg fra min far, som har været kørende sælger i rigtig mange år, indtil han blev selvstændig. Han var tidligere salgschef for 'MasterFoods', som blev en del af 'Mars Inc.' Jeg var meget tiltrukket af arbejdet og livsstilen. Der er fart på, og der sker hele tiden forandringer, man skal forholde sig til.
Nye, travle tider
Hvad er dine daglige arbejdsopgaver?
- Jeg har min faste kunde-portefølje, som jeg besøger og servicerer. Det kan være alt fra en Spar-butik til en Bilka. Jeg sælger meget ind til aviskampagner og selektive kampagner og sørger for, at vores varer er tilgængelige og står flot i butikken. Det sidste bruger jeg faktisk meget tid på.
- Jeg fylder varer op. I dag er der jo færre og færre hænder i butikkerne, så vigtigheden af vores rolle er blevet større i det daglige. Og jeg tror kun, den bliver endnu større fremover. Vi ville gå glip af meget salg, hvis vi ikke hjalp til med udstillinger og opfyldning af varer.
- Min far fortæller, at hans hverdag var meget anderledes, end den er for mig i dag. Vi bruger mere tid på håndtering af varer, og butikkerne forventer det i stigende grad. Det er nok forskelligt fra konsulent til konsulent, hvor meget tid der bruges på det praktiske. Men jeg er altså en af dem, der godt kan li' at gøre noget ekstra ud af det.
Kit Kat under palme
Hvad er din bedste salgsoplevelse?
- Det kan f.eks. være fedt at lave en stor 'Kit Kat'-udstilling. Vi kan bruge POS-materialer som pallesvøb: bannere af pap, der vikles rundt om varepartier på paller. Det virker som dekoration og blikfang. Vi har kørt et sommer-tema med overskriften 'Have a break in the shade', som refererer til det velkendte slogan 'Have a break, have a Kit Kat'. Der indgik også en stor pappalme i udstillingerne, og det humoristiske element virkede. Vi har også aktuelt haft held med vores iskaffe-kampagne med blåt pallesvøb. Den slags kan lige give produkterne et ekstra pift, og det kan betyde rigtigt meget for omsætningen.
Det store overblik
Skal du balancere mellem at sælge og rådgive?
- Ja. Dem, jeg handler med, skal have en god oplevelse. Jeg sælger ikke 20 kvartpaller ind, hvis jeg godt kan regne ud, at det kommer til at stå ret stille. Jeg bliver heller ikke målt på salget ind – men på salget ud. Jeg kan trække på salgstal fra den enkelte butik, og så fortæller jeg kunderne om, hvordan det er gået tidligere – og hvordan det går i andre butikker. Det kan som regel inspirere. Når jeg forlader en butik, skal man kunne se, at jeg har været der og gjort en forskel.
- Det specielle, ved at arbejde for Nestlé, er, at vi har rigtig mange kategorier: Bl.a kaffe, morgenmad, konfekture, dyremad og modermælkserstatning. Det gør, at vi altid skal være på stikkerne og bevare overblikket over de mange kampagner i kæderne.
Sød løvetand
Hvad er dine egne favoritprodukter fra Nestlé?
- Hvid 'Lion' kan jeg ikke stå for. Og 'Super Flyers' er en lækker klassiker. Den er meget unik. I vores kaffe-kategori er jeg mest vild med 'Starbucks'-kapsler til 'Nespresso'-kaffemaskiner, siger Mads Brinchs Rosendal Mortensen, som til efteråret måske får brug for en del af de nævnte kapsler.
Han skal nemlig være far for første gang, og det har sat gang i refleksioner.
- Min egen far var meget dedikeret omkring arbejdet. Men han forstod også at prioritere familien højt. Det betød særlig meget for mig, fordi jeg er enebarn. Så jeg har tænkt meget over dét med at være der for mit barn. Det vil jeg prioritere, og så bliver der forhåbentlig en god balance mellem familie og arbejde, siger supersælgeren fra Nestlé.