Brat karriereskift efter 21 år i butik
-
Salgskonsulent Søren Langholm er problemknuser for Carlsberg. Den tidligere butiksansatte er vild med at opnå salgs-sejre ved hjælp af godt humør og målrettet stædighed.
Det blev til 21 år som butiksansat i SuperBrugsen i Bjerringbro, og det var nok lige en håndfuld år for meget, erkender Søren Langholm.
Men når man er glad for sit arbejde i en god butik tæt på hjemmet i Bjerringbro, ja så kan det ene år snildt tage det andet, mens ambitionerne ender i dvale.
Søren Langholm havde stiftet familie og var souschef i SuperBrugsen i hjembyen. Karrieren begyndte som flaskedreng, så blev han salgsleder, siden souschef – og i 2019 blev han som 38-årig tilbudt en post som konstitueret uddeler.
Nu eller aldrig!
Men så tog han chancen.
Søren sagde op uden at have et sikkert job på hånden. Det siger en hel del om hans lokale popularitet, at en ældre dame spontant brød ud i gråd, da hun handlede i grøntafdelingen og hørte, at Søren forlod butikken.
- Set i bakspejlet skulle jeg have skiftet spor noget før. Jeg havde kontakt med mange konsulenter i mit arbejde, og jeg var tiltrukket af at blive sælger. Især for Carlsberg, som er en helt særlig virksomhed. Jeg luftede også min interesse, når jeg snakkede med mine kontakter i Carlsberg Danmark. Da jeg stoppede i SuperBrugsen, forhørte jeg mig om jobmuligheder hos Carlsberg. Kort tid efter blev jeg ansat, fortæller 43-årige Søren Langholm, som nu er off trade-salgskonsulent i gigant-virksomheden.
Frihed på vejene
Han kører over 3000 kilometer om måneden i og udenfor Aarhus, og distriktet inkluderer bl.a. hjembyen Bjerringbro. Han besøger alt fra de mindste til de største butikker.
- Jeg har børn i skolealderen og er a-menneske. Så det passer mig rigtig godt at tage af sted kl. 5 om morgenen og være tilbage, så jeg kan tage imod børnene, når de kommer fra skole. Da jeg arbejdede i butik, var arbejdstiderne ikke altid børnevenlige. Jeg har en god dialog med mine kunder, og derfor kan jeg selv tilrettelægge arbejdsdagene. Det giver fleksibilitet, når jeg skal planlægge, og jeg behøver ikke spørge nogen om lov. Friheden er guld værd, og jeg slapper af, når jeg kører, siger Søren.
- Hvis man har god dialog med kunderne – og opfører sig ordentligt – så kommer salget som regel af sig selv. Man skal være på talefod med de fleste, og det falder mig ret naturligt efter mange år i branchen, siger 'månedens sælger', som også hjælper med opfyldning og udstillinger.
Foto: Privatfoto
Afgørende succes
Som ret grøn i jobbet blev han sat på en svær opgave, som blev afgørende for hans position i Carlsberg.
Målet var at genoprette tilliden mellem firma og et bestemt supermarked.
- Carlsberg havde næsten ikke nogen salgsplads i butikken, og konkurrenterne sad nærmest på det hele. Men jeg fik gradvist vendt bøtten, og med tiden fik vi hovedparten af pladsen, siger Søren Langholm og fortsætter:
- Jeg ankom ikke til butikken med den store salgsmappe og en masse løfter. I stedet var jeg positiv og imødekommende og lyttede til, hvad der blev sagt af kritiske ting. Jeg har en fordel i kraft af, at jeg kender situationen fra min tid som butiksansat. Så jeg forstod, hvad det handlede om. Vi fik et godt samarbejde, og der blev bl.a. leveret Carlsberg-produkter til butikkens indgangsparti. Det gav flotte salgstal, og jeg fik anerkendelse hos min chef og i firmaet, siger 'månedens sælger'.
Han er derfor siden også blevet udsendt på lignende opgaver, hvor salget skal optimeres i en bestemt butik.
Stort Bilka-brag
Søren accepterer et nej uden at hamre næverne i rattet, når han sætter sig ud i bilen. Han sørger bevidst for ikke at tage frustrationer med til næste kunde eller tilbage til familien.
Men han har også vågent sælgerinstinkt, og han elsker, når der virkelig bliver 'flyttet varer'.
- Bilka i Tilst fejrer fødselsdag lige nu, og i løbet af 14 dage fra uge 32-34 har jeg afsat 260 europaller med øl og sodavand fra Carlsberg. Det er rigtigt spændende at planlægge og varetage så stor en ordre, som forløber over otte leveringsdage.
- For mig er det en rigtig god dag, når mine kunder er tilfredse, og jeg når salgsmålene. Jeg er meget ambitiøs, og mine besøg tager sjældent fem minutter. Jeg bruger som regel 1-3 timer i en butik. Jeg hjælper med at lave store udstillinger og med at fylde varer på køl og hylder. Sådan har det været i samtlige fem år, jeg har arbejdet for Carlsberg. De ansatte i butikkerne er meget pressede, så det er nødvendigt, at vi konsulenter hjælper med opfyldning og udstillinger. Det giver til gengæld meget goodwill i butikken, siger Søren.
Kæmpe kræfter i ryggen
Carlsberg Group er verdens tredjestørste bryggeri-gruppe. Det er en kæmpe virksomhed: hvordan påvirker det dig i det daglige?
- Det er positivt, for alle kender jo Carlsberg, og det giver en fordel. Langt de fleste synes, at det er en fed virksomhed. Den har en lang og spændende historie, og Carlsberg støtter alt fra sport over kultur til velgørenhed.
- Jeg kan selv fornemme, hvor stort det er, via de præcise retningslinjer, vi har for, hvordan vi skal gribe arbejdet an ude i butikkerne. Vi kan træffe nogle beslutninger individuelt. Men det står også klart, hvad vi som konsulenter må og ikke må, og jeg har respekt for den klare styring og ledelse.
Alkohol eller ej
Hvordan er markedet lige nu for specialøl?
- Rigtig godt. I alle de år, jeg har været i Carlsberg, er salget af specialøl vækstet. Flere forbrugere skifter vin ud med specialøl med lavere alkoholprocenter. 'Kronenbourg 1664 Blanc' har virkelig været i vækst.
- Men der er også kamp om pladserne i butikkerne, og jeg står selvfølgelig klar med salgstal, der kan vise, at vores produkter klarer sig bedst. Når det gælder specialøl, kan salget dog være som nat og dag i butikker i henholdsvis store og små byer. Vi ønsker, at den enkelte butik øger omsætningen. Det skal være win-win. Nogle produkter kan sælge rigtigt godt i en Aarhus-butik, mens der næsten ikke er noget salg i landområder. Jeg skal stikke fingeren i jorden og være loyal overfor den enkelte butik og hvad kunderne efterspørger.
- De alkoholfrie varianter klarer sig også super. Det marked er blevet stort, især i større byer. 'Tuborg Classic 0,0 %' er vores mest sælgende produkt. For 10 år siden, da jeg stadig arbejdede i SuperBrugsen, havde alkoholfri øl et andet image. Det var mest for dem, der af forskellige grunde skulle holde sig fra alkohol. Nu er det et naturligt og sundt supplement, og smagen er jo også blevet rigtig god. Vores alkoholfrie 'Kronenbourg 1664 Blanc' brager derudad.
Ikke i arbejdstiden!
Sker det, at nogen byder dig en øl i butikkerne?
- Overhovedet ikke. Vi har også en regel om nul alkohol i arbejdstiden. Vi har alkolås i vores biler, og man skal efterhånden en del år tilbage for at finde historier om, at det at drikke øl var en fast del af hverdagen for mange Carlsberg-medarbejdere. Dén udvikling har jeg det rigtig fint med.
Når du har fyraften, og du napper en kold dåseøl fra køleskabet, hvad er så favoritten?
- Så er det oftest 'Tuborg Classic'. Og nu hvor vi har talt om specialøl, skal man huske på, at Tuborg Grøn og Tuborg Classic fortsat er de største øl-brands i Danmark. Jeg kan også rigtig godt lide 'Jacobsen Yakima IPA'. Jeg er ret trofast over for Carlsberg, men når jeg mødes med kammerater, er det også spændende at prøve forskellige specialøl fra andre bryggerier, siger salgskonsulent Søren Langholm, inden han parkerer bilen og besøger endnu en butik på salgsruten.