Netto ændrer kundeadfærd med klimasky
-
Netto har siden april brugt klimamærkningen "Skyen" til at guide kunderne mod mindre klimabelastende alternativer
Det seneste halve år er Nettos kunder blevet mødt af en lyseblå sky i enten køledisken eller frugt- og grøntafdelingen. Klimamærket "Skyen" har været omdrejningspunktet i et forsøg på at guide Nettos kunder mod mere klimavenlige alternativer under indkøbsturen. Og projektet ser ud til at have båret frugt.
Det skriver Netto i en pressemeddelelse.
Forsøget med den lyseblå klimamærkning viser, at mere information til kunderne i sidste ende kan påvirke valget af produkter og hvilke varer, der finder vej til indkøbskurven.
Ifølge Netto har 18 pct. af de kunder, som lagde mærke til klimaskyen, efterfølgende ændret valg af vare.
Erfaringerne fra discountkæden er, at kunderne i høj grad efterspørger produkter med et lavere klimaaftryk, hvilket også afspejler sig i salget af visse varegrupper. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5 pct., oksekød 4,1 pct., mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3 pct. sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.
- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger Michael Løve, direktør i Netto .