Ny vejledning skal lette producenters brug af klimaanprisninger
-
En ny vejledning fra Rådet for sund mad skal gøre det nemmere for forbrugere at navigere rundt i klimamærkning
Der er stor forskel på, hvor stort et klimaaftryk forskellige fødevarer har - og det kan samtidig være en jungle at finde rundt i som forbruger.
Det skal en ny vejledning fra Rådet for sund mad råde bod på.
Vejledningen skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge fødevarer med et lavere klimaaftryk, der samtidig er sundere, lyder det i en pressemeddelelse fra DSK.
"Det gælder generelt, at en anprisning vedrørende klima kan bruges, såfremt oplysningen ikke er vildledende, uklar eller forvirrende for brugeren, og oplysningen kan dokumenteres. Dette tager vejledningen højde for i de eksempler, der gives med brug af generiske klimaanprisninger i generisk markedsføring af forskellige fødevarekategorier. Derfor kan vejledningen gøre det nemmere for virksomheder at kommunikere om klima," lyder det blandt andet i en pressemeddelelse.
- Vi ved, at der blandt forbrugerne er et stadig større ønske om at spise sundere og mere klimavenligt. Det er ganske enkelt efterspurgt rundt om i butikkerne. Det kan være svært at skrive de korrekte formuleringer, når man vil anprise en fødevares egenskaber i forhold til sundhed og klima. Derfor har der været et ønske fra butikkerne om at få nogle konkrete værktøjer, som kan omsættes til noget kunderne, forstår og kan bruge til noget, så vi undgår vildledende anprisninger, fortæller Fødevarechef Anne-Marie Jensen Kerstens hos De Samvirkende Købmænd.
Bag den nye vejledning står De Samvirkende Købmænd som projektleder og deltagelse fra Fødevarestyrelsen, Bryggeriforeningen, Coop, Dagrofa, DI Fødevarer, Dansk Erhverv, Horesta, Landbrug & Fødevarer, MLDK Mærkevareleverandørerne, Rema 1000 og Dansk Gartneri.
Både Aldi og Salling Group, der i samarbejde med Concito har udarbejdet et selvstændig klimamærkning, har gennem deres respektive medlemskaber af Dansk Erhverv givet input til samarbejdet.