Nettos øko-salg nærmer sig 3 mia. kr.

Kæder 14. sep 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
  • Netto er størst på økologi. Herefter følger SuperBrugsen og Rema 1000, der begge har et økologisk salg af fødevarer på over 2 mia. kr. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Netto er Danmarks største dagligvarekæde målt på antal butikker og omsætning. Derfor er det heller ikke overraskende, at Salling Groups discountkæde i mange år har haft den gule førertrøje i økologi blandt de hjemlige dagligvarekæder.

Den økologiske detailomsætning steg sidste år med 1,9 mia. kr. til 16 mia. kr. Her står Netto alene for 17,7 pct. af det økologiske salg i dagligvarehandlen, viser tal fra GfK ConsumerScan i Økologisk Landsforenings nye markedsrapport 2021. 

Det svarer til, at Netto sidste år omsatte økologiske fødevarer for 2,83 mia. kr.

- Vi fortsætter med at udvide sortimentet af økologiske produkter - også på nichevarer, fordi det er vigtigt for os og kunderne at have relevante økologiske alternativer. Og så har vi fokus på, at de har et prisniveau, hvor alle kan være med, siger Michael Løve, adm. direktør for Netto, til Økologisk Landsforening i forbindelse med den nye markedsrapport.

Forudser fortsat vækst 

Netto har en pæn margin ned til de nærmeste forfølgere, SuperBrugsen og Rema 1000, der står for henholdsvis 13,5 og 13,4 pct. af den samlede økologiske detailomsætning herhjemme. Målt på omsætning svarer det til henholdsvis 2,16 og 2,14 mia. kr., viser tallene fra GfK ConsumerScan.

Herefter følger Kvickly med en markedsandel på 9 pct. (1,44 mia. kr.) af den økologiske detailomsætning. Fakta har en andel på 7,8 pct. (1,25 mia. kr.), Føtex sidder på 6,7 pct. (1,07 mia. kr.) , mens Bilka har en andel på 5,4 pct. (864 mio. kr.) af den økologiske detailomsætning.  

Nemlig.com og Aarstidernes økologiske salg udgør henholdsvis 5,2 og 5 pct. af den samlede detailomsætning på 16 mia. kr. 

Thomas Roland, CSR-chef i Coop fortæller, at dagligvarekoncernen sidste år især har oplevet en flot økologisk vækst på bageprodukter og convenience-produkter. 

Hos Rema 1000 har man især fokus på samarbejde med hjemlige økologiske producenter, hvor discountkæden selv er medejer af Gram Slot. 

- Jeg er ikke i tvivl om, at økologien fortsat vil være en megatrend, og at den vil vokse i fremtiden. Derudover vil fokus på klimavenlige produkter stige, udtaler Anders René Jensen, indkøbs- og marketingsdirektør i Rema 1000, til Økologisk Landsforening. 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Opdateret 14. sep 2021