Analyse: Efter tre år med nyt navn: Salling Group holder fin form

Salling Group 21. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Føtex Food-butikker ligger traditionelt i de store byer. Her i København. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det er ikke alt, der går Salling Groups vej. Men markedslederen kommer godt ud af de fleste sammenligninger – også med sig selv under det gamle navn, Dansk Supermarked.

Der er snart gået tre år siden navneskiftet, og I dag kom der som bekendt regnskab fra landets største detailhandelsvirksomhed. Det var på forhånd varslet, at det ville være stærkt. På den led skuffede det ikke. Slet ikke.

Men i forhold til forgængeren Dansk Supermarked tager det ”nye” Salling Group sig især bedre ud, når det handler om de trendy bløde værdier. Ansvarlighed, CSR, klima. Den slags.

Her i vinter var der ellers tilløb til noget af en krise, da især Bilka fik tæsk for at sælge rå mængder nonfood, mens nonfood-konkurrenter af alle slags var lukket ned. Det kostede på image-kontoen.

Internt i Salling Group havde man nok svært ved at forstå det, når onlinehandlen samtidig boomede – og solgte ekstra meget mere nonfood. Langt mere end en lille snes Bilka’er kom i nærheden af.

Men det var bare ikke nær så synligt.

I dag har man lært af den historie.  Når Føtex i dag har indrykket annoncer i dagbladene, der opfordrer avislæserne til at gå på restaurant på genåbningsdagen i stedet for at handle i varehuset, ligner det grundlæggende en tilbagevenden til en af de dyder, der kendetegnede coronakrisens første fase, generøsiteten.

I Salling har man nok også skævet til den goodwill, som Coops Kvickly-kæde kunne tanke i vinter, da man lovede at bruge meroverskuddet på vinter-nedlukningens nonfoodsalg til markedsføring af de lukkede butikker.

Tilbage til regnskabet:

Det kostede dyrt, at Salling Fondene, der varetager arven efter virksomhedens stifter, Herman Salling, skulle købe den tidligere majoritetsejer A. P. Møller-Mærsk ud i to omgange, i 2014 og 2017.

Milliarderne rullede, og undervejs nåede Salling at sætte en udbytterekord, der kan komme til at stå for evigt, da der et enkelt år blev trukket næsten 18 mia. kr. ud af virksomheden til Mærsk.

Den samlede regning fik egenkapitalen til at dykke til under 3 mia. kr. i 2017 – men nu er den gennem de seneste års milliardresultater vokset til mere end det dobbelte, 7,6 mia. kr., lige som gældsbyrden fra opkøbet er nedbragt betydeligt.

Samtidig er der også rigtig godt drev i investeringerne, hvor de to strategiske satsninger, Netto i Polen og onlinehandel med dagligvarer løber med store andele. Men der bliver også noget til flere moderniseringer i Netto herhjemme og i Tyskland, lige som flere Føtex’er står til at få en tur.

Med et investeringsbudget på tre mia. kr. i år er formen intakt.

Opdateret 22. apr 2021