6,5 millioner måltider skal reddes årligt
-
FødevareBanken og Salling Group går sammen om at skabe én samlet løsning for detailhandlens madspild i Danmark.
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus: et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild, og ambitionen er, at man vil inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
MadPlus er et partnerskab mellem FødevareBanken og Salling Group. Målet er, at overskudsmad fra Salling Groups knap 700 butikker fremover afhentes og distribueres til FødevareBankens 417 modtagere: sociale organisationer i hele landet, som serverer gratis måltider til mennesker i svære livssituationer.
Idéen med MadPlus er at udvikle en banebrydende løsning til indsamling, fordeling og donation af overskudsmad. Det skal tredoble den mængde overskudsmad, som bliver reddet fra Salling Groups butikker: Fra knap 1.300 ton til 4.000 ton fødevarer årligt. Det svarer til, at der hvert år bliver reddet ekstra 6,5 millioner måltider.
Hjælp til presset hverdag
Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken, fortæller:
- Vi er stolte af, sammen med Salling Group, at tage ansvar og lede en indsats, der samler aktører på tværs af detailhandlen og de sociale organisationer. Vi tilbyder en løsning, som både mindsker madspild og støtter de mennesker i samfundet, der har brug for hjælp og flere gratis måltider i en økonomisk presset hverdag.
Fra januar 2025 får alle Salling Groups butikker tilknyttet en fast MadPlus-partner – typisk i form af lokale frivillige og sociale organisationer, der afhenter overskudsmad og leverer den til mennesker, der har det svært. FødevareBanken tager ansvar for, at alle butikker får en partner tilknyttet og vil selv stå for afhentning, hvis en lokal løsning ikke er mulig. For at sikre stabilitet i den landsdækkende indsats etableres samtidig et netværk af faste MadPlus-ruter.
Hele detailhandlen kan deltage
Efter en testperiode vil FødevareBanken og Salling Group åbne modellen for hele den danske detailhandel. Det forventes, at alle aktører i 2026 får tilbud om at blive en del af projektet.
Det kræver strategiske investeringer i IT, logistik og systematik, og Henrik Vinther Olesen, direktør for bæredygtighed i Salling Group, siger:
- Madspild er en udfordring, der kræver store, fælles løsninger. Med MadPlus tredobler vi den mængde mad, vi kan redde fra spild – og vi ser frem til efter testperioden at invitere hele branchen med på rejsen.
Fra 2027 forventer Salling Group, at alle deres butikker får afhentet og omdelt overskudsmad flere gange ugentligt. Visionen er, at der bliver tale om et bredt samarbejde på tværs af aktører i detailhandlen og at Danmark bliver foregangsland i Europa omkring minimering af madspild.