Dagligvarekoncerner deltager i minister-madspildsklub
-
Coop, Salling Group og Dagrofa har sagt ja til at deltage i fødevareministerens initiativ for at bekæmpe madspild.
Madspildsklubben udspringer af det internationale tiltag Champions 12.3, der har til formål at reducere madspild globalt. Madspildsklubben mødes for første gang i dag i FN Byen i København.
Samme dag som en ny undersøgelse viser, at ni ud af ti danskere siger, at det er vigtigt for dem at nedbringe deres madspild. Det er en stigning i forhold til 2022, hvor otte ud af ti svarede det samme. Undersøgelsen er lavet for af Madkulturen for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Opbakning fra dagligvarebranchen
Initiativet har fået opbakning fra dagligvarebranchen, hvor blandt andet Salling Group, Coop og Dagrofa går ind i arbejdet og forpligter sig til inden 2030 at finde 20 underleverandører, der skal være med til at mindske koncernens madspild.
Fra Dagrofa siger koncernchef Tomas Pietrangeli.
- Reduktion af madspild er en vigtig agenda i samfundet, og et emne, der betyder meget for os i Dagrofa. Som en stor spiller i fødevarebranchen, har vi et ansvar og madspild er et område, hvor vi kan gøre en kæmpe forskel. Det ansvar tager vi på os, for her har vi mulighed for at gøre en indsats både på egne vegne og i samarbejde med vores leverandører og kunder. Lige som vi lader os inspirere af andre, vil vi også gerne inspirere og samarbejde med leverandørerne om at gøre en forskel. Vi har selv arbejdet med denne agenda i en årrække, og vi har reduceret koncernens samlede madspild med 14 procent de seneste to år. Vores mål er en reduktion på 50 procent inden 2030.
Hos Salling Group har de en lignende målsætning om at halvere madspildet inden 2030 og Anders Hagh, CEO i Salling Group uddyber.
- I Salling Group arbejder vi hver dag på at minimere vores madspild, for som dagligvarekoncern har vi et stort ansvar for at sørge for, at varerne på vores hylder, bliver spist og ikke spildt. Vi har en målsætning om at halvere mængden af madspild inden 2030, og hvis vi skal nå vores mål, kræver det samarbejde på tværs af værdikæder – for kun sammen kan vi bekæmpe madspild. Derfor er vi stolte over at være inviteret med i Klub 12.3, og vi glæder os til at komme i arbejdstøjet og drøfte de nødvendige indsatser sammen med vores samarbejdspartnere.
Ministeren er glad for opbakning
Jacob Jensen (V), minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, siger.
- Vi har en stor udfordring med madspild. Hvert år smider vi 900.000 tons mad ud. Og fødevareindustrien står for over halvdelen af madspildet. Derfor er jeg også glad for, at vi nu kan lancere madspildsklubben 12.3. Det er en klub, hvor ti topchefer i store danske virksomheder har forpligtet sig til hver især at finde 20 underleverandører og/eller samarbejdspartnere, der skal mindske deres madspild inden 2030. Vi har et fødevareerhverv, der er motiveret for at være med til at bekæmpe madspild. Det er Danmark, når det er bedst. Vi er i dialog på kryds og tværs – denne gang med erhvervet – om, hvordan vi bedst muligt får løst udfordringer.
Udover virksomhederne deltager Selina Juul også i madspildsklubben som ambassadør. Selina Juul har arbejdet aktivt med og sat madspild på dagsordenen i Danmark i organisationen Stop spild af mad.
Blandt de ti medlemmer af madspildsklubben er;
Tomas Pietrangeli, Direktør i Dagrofa
Anders Hagh, Direktør i Salling Group
Thor Skov Jørgensen, Direktør i Coop
Heidi Boye, Direktør i Aarstiderne
Jesper Uggerhøj, Direktør i Løgismose
Mette Lykke, Direktør i Too Good to Go