20-års jubilæum: Nordens største fødevaremesse er åbnet i Herning

Produktudvikling 15. mar 2024 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Kravet om mere bæredygtighed i forhold til klima, miljø og sundhed er også på menuen hos foodservice-sektoren ved årets fødevaremesse Foodexpo

Hvert andet år valfarter medarbejdere fra dagligvarehandlen, leverandører og foodservicesektoren til Herning, hvor Foodexpo står bag Nordens største fødevaremesse.

Udover en væld af inventarløsninger er der fordelt på 10 store haller også et bombardement af smag, dufte og farver fra de mange produktnyheder.

Årets Foodexpo, der åbnede søndag og slutter tirsdag, er den 10. i rækken og med mere end 450 udstillere. I 2022 var der næsten 23.000 besøgende.

Udover de mange udstillere vil der også være mulighed for at lytte til en række foredrag krydret med produktnyheder, workshops og masterclasses samt fagkonkurrencer med landets bedste kokke, tjenere og bartendere.

Den grønne bølge

Kravet om mere bæredygtighed i forhold til klima, miljø og sundhed er også på menuen hos foodservice-sektoren, som har styrket arbejdet med bæredygtighed.

Alligevel vil niveauet og udbredelsen af lovgivningskrav og nye initiativer blive taget til nye højder i de kommende år, hvad der er udgangspunktet for arrangement på messen, der er arrangeret af MLDK Mærkevareleverandørerne og Kost & Ernæringsforbundet.

Forandringer i sektoren vil primært ske som konsekvens af konsekvens af EU's Grønne Deal, der drypvis vil ramme foodservice-sektoren og alle danske virksomheder i de næste par år.  

Dagen før sin afskedsreception i forbindelse med pensionering vil Mogens Werge, CSR & Public Affairs Manager, Mærkevareleverandørerne, på messens sidste dag byde velkommen og give en kort indledning til den kommende lovgivning inden for ESG-rapportering.

Lige om hjørnet i 2024 venter også producentansvaret for emballager, som får betydning for alle både offentlige og private virksomheder, både praktisk og økonomisk. 

- Men hvad betyder CSRD, PPWR og EUDR og ikke mindst, hvilke konsekvenser har disse EU-initiativer for Foodservicesektoren, lyder spørgsmålet i en optakt til arrangementet.

Mogens Werge leverer også et indlæg med status på arbejdet med udarbejdelsen af det nye klimamærke, og giver samtidigt gode tips til, hvordan virksomheder kan hjælpe forbrugerne med at vælge fødevarer med et lavere klimaaftryk.

Marit Vedelsdal, som er medlemschef i kollektivordningen VANA, fortæller om det nye producentansvar for emballage, der træder i kraft den 1. juli 2025.

Og endelig giver Birgitte Wad, ESG Chef, DRC - Danske Restauranter & Caféer, indsigt i de nye rapporteringskrav om målbarhed og dokumentation, som skal understøtte den bæredygtig omstilling indenfor både klima, miljø og sociale forhold.

Om at brænde for mad

Dagrofa Foodservice har booket en større plads i en af hallerne for at præsentere nogle unikke sanse- og smagsoplevelser.

Sammen med sine specialister og fageksperter som Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus vil Dagrofa Foodservice levere en række smagsoplevelser til de besøgende.

På standen kan man også blive klogere på en ny digitale platform/webshop, som Dagrofa Foodservice begynder at åbne for sine kunder senere i år.

- Vi gør os virkelig umage for at sikre, at de besøgende bliver inspireret og får pirret deres kulinariske nysgerrighed på vores stand. Det er vigtigt for os at vise de mange muligheder, som vores kunder får adgang til på tværs af Dagrofa Foodservice, når de indgår et partnerskab med os. Vi brænder for mad, vi har dygtige specialister, vi byder ind med faglig sparring, og det prøver vi alt sammen efter bedste evne at vise frem på dette års Foodexpo, siger salgs- og marketingdirektør Asger Rothenborg, Dagrofa Foodservice.

Brancher komplementerer og inspirerer hinanden

De Samvirkende Købmænd er en af de brancheforeninger, der er tæt knyttet til Foodexpo. Foreningens tidligere adm. direktør John Wagner, der nu bl.a. er politisk kommentator, husker tilbage på den første Foodexpo for 20 år siden:

- Jeg er faktisk ret så stolt over, at jeg for 20 år siden medvirkede til skabelsen af Foodexpo som en videreudvikling af blandt andet Interfair. Det var rettidig omhu at forene tre messer, som nok i for stor udstrækning havde splittet dagligvarehandel, specialvarebrancherne bagere og slagtere samt restaurationsverdenen. I dag er det, også for leverandørerne og forbrugerne, hele brancher, som komplementerer og inspirerer hinanden. 

Han tilføjer: - For mig og alle andre, jeg kender i dansk dagligvarehandel, har det altid været en fornøjelse at deltage i det fællesskab i branchen, som Foodexpo er udtryk for. Det er og bliver stedet, hvor man gerne vil vise sig fra sin bedste side, og hvor man inspireres og udfordres til ny udvikling i de bedste rammer.

Opdateret 18. mar 2024