Spanien topper listen over lande med stor private label-andel

Private label 14. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Coop
  • I Spanien er halvdelen af varerne i supermarkederne private label-varer. Danmark optræder heller ikke i år i statistikkerne  

Spanien topper i årets udgave af den internationale private label-organisation PLMA's statistikker over de lande, hvor andelen af kædernes egne mærker er højest.

Ifølge PLMA er hver anden vare - nærmere bestemt 49,7 pct. - solgt i spanske dagligvarekæder en private label-vare. Ser man på i stedet på værdien, er det de britiske kæder, der henter den højeste omsætningsandel, nemlig 41,7 pct. Begge dele fremgår af den netop offentliggjorte PLMA's 2021 International Private Label Yearbook.

I mange år har Spanien, Schweiz og Storbritannien på skift indtaget topplaceringer blandt landene med de største andele af private label-varer, og årets niveauer er ikke de højeste, der er set. Spanien var i 2017 helt oppe på en volumen-andel på 51,8 pct., mens Schweiz i 2018 nåede en værdi-andel på 42,5 pct.

Den internationale analysevirksomhed Nielsen IQ står for indsamlingen af data i de enkelte lande, og Danmark har tidligere optrådt i statistikkerne, men har ikke gjort det de seneste fire år - ifølge Dagligvarehandlens oplysninger, fordi mindst én stor dansk dagligvareaktør har modsat sig offentliggørelse. I de seneste to års udgaver har Norge heller ikke længere med.

Et sammenligneligt land er Sverige, hvor private label-andelen sidste år udgjorde 34,0 pct. målt på volumen og 29,0 pct., når det gælder værdi. De svenske andele er over de seneste fire opgørelsesår vokset med omkring to procentpoint, og det er sandsynligt, at de danske tal ville ligne de svenske - hvis de kom frem.

Opdateret 14. apr 2021