Private label-varer får meget mere plads i Coop 365
Den grønne farve på pylonen afslører allerede på lang afstand, at der er sket noget med Fakta i Elling ved Frederikshavn.
[caption id="attachment_90829" align="aligncenter" width="225"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Butikken er en af Coop-koncernens 13 Fakta-butikker, der er bygget om til en testbutik for koncernens nye kæde, Coop 365.
Konverteringen indebærer blandt mange andre ting, at den røde Fakta-farve er skiftet ud med grønne farver.
- Coop 365 er en lavprisbutik. Vi er gået væk fra discountbegrebet, der sender tankerne tilbage til dengang, kunderne selv tog varerne ud af kasser og samtidig accepterede, at dåserne godt kunne være lidt støvede. Vi tester Coop 365 under forskellige forhold som eksempelvis land, by og konkurrencesituationen, siger kædedirektør for Fakta og Coop 365, John Hornbech Christensen.
[caption id="attachment_90822" align="aligncenter" width="300"] Foto: Helle-Karin Helstrand Butikschef Thomas Larsen sammen med kædedirektør John Hornbech Christensen.[/caption]
- Vi har i koncernen fortsat fokus på at udbrede en bedre madkultur. Men i Coop 365 er vi i det segment, hvor fokus er på pris. Segmentet vokser, og corona-krisen gør prisen endnu mere vigtig. Med begrebet lavpris siger vi, at vi har gode varer til priser, der matcher discountmarkedet.
Kædedirektøren er sammen med andre repræsentanter på turne i den nye kædes butikker dagen før den officielle åbning fredag 4. september.
Han viser rundt i butikken, og som noget af det allerførste er Brødcooperativet, der også er i søsterkæderne Kvickly og SuperBrugsen. Dog findes konceptet her i form af et skab, og brødet er bake off.
[caption id="attachment_90913" align="aligncenter" width="300"] Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
- Det er produceret efter de samme opskrifter, som bagerne bruger i Brødcooperativernes bagerier i Kvickly og SuperBrugsen. Sortimentet er bredere og kvaliteten bedre end den gængse i Fakta. Vi testede bagværket i vores Coop Hverdag og har fået gode tilbagemeldinger fra kunderne, siger Hornbech Christensen og henviser til en række andre butikker, hvor Coop har testet et discountkoncept.
Hundredvis af nye private label-varer
Sammen med Brødcooperativet er frugt- og grøntafdelingen. Den er indrettet med nyt inventar, der blandt andet består af et lavt torvebord midt på gulvet. Bordet er fleksibelt, så hylder kan trækkes ud og give plads til flere varer.
Den grønne farve fra pylon og facade fortsætter på vægge og skilte; og mens den i frugt- og grøntafdelingen er mørk, er den lysere i resten af butikken. En kombination, som også ses hos svenske Coop. Baldakiner, reoler og inventar er af lyst træ.
- Vi vil med den grønne farve gerne skille os ud som det grønne alternativ. Det signalerer vi også ved at give 10 pct. medlemsbonus på alt frugt og grønt, fortæller John Hornbech Christensen.
Sammen med frugt og grønt er gulvkølere med et bredt sortiment af fersk kød samt to skabskølere med convenienceprodukter. Udvalget i begge kategorier er noget større end i Fakta og tæller blandt andet flere dyrevelfærdsprodukter som gode bøffer fra kødkvæg og færdigretter fra Hanegal. En køler med vegetar- og veganske retter er endnu ikke kommet, men er på vej.
- Vi har udvidet og skiftet ud i sortimentet i stort set hele butikken. Ca. 1000 nye varer er kommet ind, mens nogle hundrede er røget ud. Det er sket med markant vægt på, at vi vil have flere Coop-varer i sortimentet. Det gælder både den billigste kategori X-tra, og vores kvalitetsvarer i Coop-serien. Også 365 Økologi og 365 Minirisk-sortimentet er blevet større, fortæller kædedirektøren.
Mens der i en Fakta-butik er op mod 108 hyldefag - afhængig af butikkens størrelse, er der i en Coop 365 157 hyldefag.
[caption id="attachment_90833" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Mere til børnefamilien
Der er blandt andet kommet flere hylder med personlig pleje, bleer og babymad. Her er reolerne med 365 Minirisk belyst.
- Vi vil gerne have børnefamilierne til at lægge hele deres indkøb her. Belysningen skal henlede opmærksomheden på vores Minirisk-produkter, der er uden kemi, siger kædedirektøren.
[caption id="attachment_90826" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
En anden ændring, der skal henlede kundernes opmærksomhed på kædens sortiment, er reolernes placering.
- Vi har ændret floorplanen, så reoler med blandt andet tørkolonial nu står på tværs. Det skulle gerne gøre butikken mere overskuelig og indkøbet lettere for kunden, siger kædedirektøren.
Mens alle spotvarer i en Fakta er samlet i den nederste ende af butikken på reoler, der går på langs, er spotvarer, der hører til i kolonialkategorien, rykket op til kolonialvarerne i det nye koncept. Reolerne står på tværs.
- Når du som kunde skal have en kolonialvare, kan du lige tjekke, hvad der er på spothylden. Samtidig kan du som udgangspunkt regne med, at den vare, der er på endegavlen, hører til i den kategori, der er på resten af reolen. Det gør også indkøbet lettere, siger John Hornbech Christensen.
Øl og vand er rykket fra en vægplads ud til de tværgående reoler, og kategorien har fået et torv.
- Det giver kategorien mere plads, og det er samtidig oplagt med en torveplads, når der stort set altid er et produkt på tilbud, siger kædedirektøren.
Coop 365 har scan og betal med mobilen, men i modsætning til i Fakta, er der også mulighed for at scanne selv ved to kasser.
- Det er endnu et tiltag, der skal gøre indkøbsturen lettere, siger kædedirektøren.
Følger salgstal tæt
Mens Fakta har kæmpet med underskud ind til sidste år, da kæden leverede et plus på 20 mio. kr., og de seneste år også har lukket butikker en masse, er målet nu at hente markedsandele.
- Det er en stor investering at bygge butikkerne om, så det er klart, at Coop 365 skal vise en markant vækst. En Fakta, som denne i Elling, vækster i forvejen. Men der skal lægges endnu mere til. En af vejene er at sikre lavere priser, så vi hele tiden kan være med blandt de billigste. Kurven fra Coop 365 skal være billigere end den, kunden i dag får i Fakta. Ikke fordi den samme vare er koster mindre i Coop 365, men fordi vi har flere af vores egne varer, og de er billigere, siger John Hornbech Christensen.
Han understreger, at man i Coop 365 ikke viger uden om mærkevarer. Det ses blandt andet i pålægs- og ostekategorien, hvor der er udvidet med mærkevarer.
[caption id="attachment_90827" align="aligncenter" width="300"] Foto: Ulrisk Samsøe Figen[/caption]
- Når vi med vores egne mærker ikke kan skabe den bredde, vi vil have, vælger vi mærkevaren. Kunden skal kunne handle færdigt i Coop 365. I Fakta har vi måske haft lidt for megen fokus på chips og sodavand, siger Hornbech Christensen.
Han fortæller, at yderligere to Fakta-butikker snart vil åbne som testbutikker, og at en SuperBrugs i Hjallese vil åbne som Coop 365 i det nye år. Men derudover vil han ikke sige ret meget om udvikling af kæden.
- Vi skal se, hvad kunderne og butikkernes salgstal siger. Nogle ting vil vi justere løbende, andre skal vente til en evaluering, når året er omme. Der vil helt sikkert være mange Fakta-butikker, der vil passe til konceptet, men også både SuperBrugser og Dagli'Brugser, hvis eksistensgrundlag har ændret sig af forskellige årsager, kan blive en del af Coop 365. Der skal bare gerne være et salgsareal på mindst 7-800 kvm. Men før vi kender kundernes dom, har vi ikke lagt færdige planer, siger John Hornbech Christensen.
Kom med i Coop 365 i Elling og hør kædedirektør John Hornbech Christensen