Mistanke om snyd: 215 kiosker og restauranter skal bruge digitale kasseapparater

Politik og samfund 11. jan 2022 - 1 min læsetid
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
  • Fra 2024 vil digital salgsregistrering være obligatorisk for alle døgnkiosker, købmænd, pizzeriaer, grillbarer, restauranter, cafeer og værtshuse

Selv om det først bliver et generelt krav om to år, kan Skattestyrelsen allerede i dag stille krav til en virksomhed om, at der skal skiftes til digital salgsregistrering.

Og det krav har styrelsen nu stillet til i alt 215 spisesteder og kiosker.

Ifølge Finans.dk sker det på grund af mistanke om sort økonomi.

Påbuddene er et resultat af 357 kontrolbesøg inden for det sidste halve års tid.

- De digitale salgsregistreringer kan have forskellige former. Men fællestrækket er, at når salget først er registreret elektronisk, kan det ikke ændres, siger underdirektør i Skattestyrelsen Preben Buchholtz til mediet.

Et digitalt kasseapparat udelukker ikke snyd. Men Skattestyrelsen får bedre mulighed for at se, hvilket mønster der er i salget – og om det virker realistisk.

Har virksomhederne ikke anskaffet sig en digital salgsregistrering inden det næste kontrolbesøg, vanker der en bøde på 10.000 kr.

Fra 2024 vil den digital salgsregistrering blive obligatorisk for alle døgnkiosker, købmænd, pizzeriaer, grillbarer, restauranter, cafeer og værtshuse.

Opdateret 12. jan 2022