Supermarkeder inspirerer ikke kunder til plantebaserede alternativer

Miljø 23. apr 2021 - 4 min læsetid
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
  • Trods stigende salg og opmærksomhed på plantebaserede kostalternativer, svarer mere end hver anden i en ny undersøgelse, at de ikke bliver inspireret til "grønnere" kostvalg i supermarkedet. Dermed taber supermarkederne alle tiders chance for at fremme den grønne dagligvareomstilling, lyder det fra interesseorganisation

Plantebaseret kost er gennem de seneste par år i dén grad braget ind på forbrugernes lystavle, og et stigende antal danskere har enten helt kvittet animalske produkter eller reduceret deres forbrug i markant grad.

I en ny undersøgelse lavet af markedsanalyseinstituttet Ipsos svarer mere end hver anden dansker (54 pct.), at de ikke bliver inspirerede til at købe mere plantebaseret kost, når de handler ind. Undersøgelsen - der er bestilt af Orkla - er udført blandt 7000 repræsentative respondenter ligeligt fordelt ed 1000 respondenter fra hver af de fire nordiske lande: Danmark, Norge, Sverige og Finland samt Baltikum: Letland, Litauen og Estland.

I undersøgelsen spørger Ipsos blandt andet ind til, hvorvidt forbrugerne mener, at udbuddet af plantebaserede fødevarer i deres lokale supermarked er tilstrækkeligt, om det er nemt at finde og hvorvidt de inspireres til at handle vegansk og vegetarisk. Mens 32 pct. af danskerne svarer, at udvalget af plantebaserede produkter er tilstrækkeligt, og 37 pct. svarer at produkterne er nemme at finde, er der altså stadig diskrepans ift. hvorvidt, forbrugerne bliver inspireret til at vælge de plantebaserede alternativer.

Skal præge kunderne til plantevalg

Hos Dansk Vegetarisk Forening så man gerne, at butikkerne i stigende grad tog opgaven til sig og gjorde en større indsats end i dag for præge kundernes valg og fremme salget af plantebaserede produkter.

- Flere vil føle sig inspireret, hvis der er et meget større udvalg, så det ikke fremstår snævert, men mangfoldigt, appetitvækkende og spændende. I dag er det desværre sådan, at mange nye producenter har vanskeligt ved at få deres produkter i butikkerne. Hvis de skal få plads, kræver det prioriteringer ude i butikkerne. Der bør i princippet være lige så mange plantebaserede måltider og forarbejdede produkter at vælge imellem, som der er måltider og forarbejdede produkter med kød. Ellers er det ikke et reelt valg, lyder det fra generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Dragsdahl.

- Undersøgelsen viser, at vi i Danmark har et stort potentiale for at fremme plantebaserede fødevarer ved at lære af vores nabolande. Det er oplagt, at den danske dagligvarehandel tager en snak med kollegaerne i Sverige og Finland for at finde ud af, hvad de gør anderledes, siden væsentligt flere kunder her føler sig inspireret, siger han med henvisning til, at henholdsvis 22 pct. og og 27 pct. af forbrugerne i Sverige og Finland bliver inspirerede til grønnere valg mod 16 pct. i Danmark. 

Brug for butikker og politikker

Det er ellers ikke, fordi det skorter på vilje til at vælge grønt. Den seneste opgørelse fra Coop Analyse for 2020, viste at 16 pct. af danskerne, svarende til ca. 896.000 borgere, spiser overvejende eller helt vegetarisk, hvilket er 2 pct. højere end det foregående år. Tilbage i februar offentliggjorde analysehuset Nielsen en opgørelse over salget af plantebaserede produkter fra 11 europæiske lande - herunder Danmark - der viste, at salget inden for de seneste to år er vokset med hele 49 pct. og nu repræsenterer en salgsværdi på 3,6 mia. euro om året svarende til 26,7 mia. kr.

Læg dertil, at regeringen i sidste uge - med støtte fra Venstre, SF, Radikale Venstre og Liberal Alliance - afsatte 40 mio. kr. til at fremme økologi og plantekost. Hos Dansk Vegetarisk Forening håber man, at både kæder og Christiansborg fremadrettet vil opprioritere de grønne alternativer i endnu højere grad, end det allerede er tilfældet.

-Fra vores side gør vi alt, hvad vi kan, for at oplyse og inspirere, men butikkerne har jo dagligt berøring med hundredtusindvis af danskere i indkøbsøjeblikket. Og med det følger en stor mulighed og dermed også et stort ansvar, som skal løftes. Og supermarkederne indrettes jo allerede bevidst f.eks. ift. placeringen af mejeriprodukter, som folk køber ofte, dybest inde i butikken, siger Rune-Christoffer Dragsdahl og slutter:

- Salget kan også fremmes gennem politiske prioriteringer. Lavere moms på frugt, grønt og andre plantebaserede fødevarer kan bidrage betydeligt. Det samme kan investeringer i udvikling af nye fødevarer. Men det er vigtigt, at alle de nye fødevarer nemt kan få en plads i butikkerne, ellers er vi jo lige vidt.

 

Opdateret 23. apr 2021