Landsretten: Lidl-kampagne var på lovlig grund

Lidl 17. feb 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
  • Fire års retssag i en strid om markedsføring af mærkevarer og egne mærker er afsluttet med medhold til Lidl i alle punkter. Leverandør-direktør er overrasket

OPDATERET MED KOMMENTAR FRA LEVERANDØRERNE

Vestre Landsret har i dag afgjort, at Lidls Valget er dit-kampagne tilbage fra 2017 var lovlig og ikke brød med god markedsføringsetik. Den tyskejede discountkæde Lidl har i retten fået medhold i samtlige punkter.

MLDK Mærkevareleverandørerne mente, at kampagnen stred mod markedsføringslovens regler.

I en mail til Dagligvarehandlen lyder det nu fra MLDK-direktør Niels Jensen:

”Vi er naturligvis meget overraskede og dybt skuffede over afgørelsen. Vi var tilfredse med Sø- og Handelsrettens afgørelse og er derfor helt uenige i Vestre Landsrets frifindelse. Vi mener fortsat, at Lidl’s kampagne miskrediterede mærkevaren og var vildledende til skade for forbrugerne. Nu har retten talt og så vil jeg få nærlæst dommen.”

Sø & Handelsretten frikendte i 2019 Lidl i to ud af fem forhold. Lidl valgte at anke dommen for også at få medhold i de sidste tre forhold.

Vestre Landsret valgte i dag at give Lidl medhold i samtlige punkter, skriver Lidl i en pressemeddelelse.

- Det betyder, at Lidl fortsat og som hidtil kan give kunderne valget mellem mærkevarer og Lidls egne mærker. Vi overvejer hele tiden, hvilke kampagner vi gerne vil vise til danskerne, og måske tager vi Valget er dit-kampagnen op igen, siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl.

Baggrunden for kampagnen var, at kæden ønskede at sætte fokus på bredden i sit varesortiment og oplyse kunderne om, at Lidl forhandler både private label-produkter og mærkevareprodukter, i modsætning til den gængse opfattelse af Lidl.
 

Opdateret 18. feb 2022